Krav Maga Protection | Ιδιωτική Αστυνομία και Αστυνόμευση
Krav Maga, Krav-Maga, Kravmaga, KMP, Thessaloniki, Greece, Chris Oikonomou, Κραβ Μαγκα, ΚΡΑΒ ΜΑΓΚΑ, Μαχητικο Κραβ Μαγκα, Χρηστος Οικονομου
17367
post-template-default,single,single-post,postid-17367,single-format-standard,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Ιδιωτική Αστυνομία και Αστυνόμευση

Ένα καινούργιο άρθρο από τον συνεργάτη μας, Ειδικό σε θέματα Ασφαλείας και επίτιμο μέλος της Krav Maga Protection Europe κύριο Μπλιάμπτη, που αφορά τον θεσμό της Ιδιωτικής Αστυνομίας, το ιστορικό της, την αστυνόμευση που ασκεί, τις διαφορές δημόσιας και ιδιωτικής ασφάλειας, και τέλος μας περιγράφει και άλλες μορφές Αστυνομίας. Αποκλειστικά από την KMP

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ

ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΕΞΕΩΝ

ΙΔΙΩΤΙΚΗ  =  αυτή που έχει σχέση με τον ιδιώτη, τον απλό πολίτη, αυτή που δεν έχει επίσημο χαρακτήρα, αυτή που δεν ανήκει στο δημόσιο.

KRAV MAGA

ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ = (Άστυ  + Νέμω) = Πόλη + Διοικώ, η πολιτειακή ενέργεια που αποβλέπει στην αποτροπή παντός κινδύνου διαταράξεως της τάξεως.

ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ = παρακολούθηση πολιτικής δραστηριότητας των πολιτών από την αστυνομία ή από άλλα πρόσωπα

Ο Θεσμός της Ιδιωτικής Αστυνομίας προβλέφθηκε με το άρθρο 19 του νόμου 1339/1983 πριν διαλυθεί ακόμα η ελληνική χωροφυλακή, καθώς και με το άρθρο 12 του νόμου 1481/1984.

Ασκεί έργο αστυνόμευσης με την ουσιαστική  έννοια, αφού αρκετά από τα καθήκοντα της Ελληνικής Αστυνομίας ανατέθηκαν σε ιδιώτες με τον νόμο 2518/1997 (Προϋποθέσεις λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας – Προσόντα και υποχρεώσεις του προσωπικού αυτών και άλλες διατάξεις) (ΦΕΚ Α’ 164/21.8.1997) Για παράδειγμα, τις τράπεζες πριν ψηφιστεί αυτός ο νόμος τις φυλούσε η Ελληνική Αστυνομία, τώρα τις φυλάνε ιδιωτικές εταιρίες παροχής υπηρεσιών ασφάλειας.

krav maga bodyguard Greece

– Το έτος 1998 δημιουργήθηκε και  ειδικότητα της Ιδιωτικής Αστυνομίας, αναλυτικότερα, το 1995 με Προεδρικό Διάταγμα υπ αριθμόν 352 ιδρύεται ο Οργανισμός σχολής Αστυφυλάκων, σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το 1997 ψηφίζεται ο νόμος 2518 όπου αρκετά καθήκοντα της αστυνομίας αναλαμβάνουν ιδιώτες, το 1998 δημιουργείται η Ειδικότητα “Στέλεχος Υπηρεσιών Ασφαλείας” από τον τότε Οργανισμό εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης  Ο.Ε.Ε.Κ., η αλλιώς σχολή αστυφυλάκων σε επίπεδο μεταδευτερο βάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης, παίρνοντας μεγάλο κομμάτι ύλης από την διδακτέα ύλη της σχολής αστυφυλάκων. ΠΔ 352/1995 άρθρο 45.  Έτσι δίνεται η δυνατότητα σε ιδιώτες να σπουδάζουν την ίδια σχολή βγάζοντας ιδιωτικούς αστυνομικούς. Αυτό προκάλεσε τότε αντιδράσεις μεταξύ υπουργείου Δημόσιας τάξης και Υπουργείου παιδείας ζητώντας από το τότε υπουργείο εθνικής παιδείας να καταργηθεί αυτή η ειδικότητα.

Ως συμβιβαστική λύση καθιερώνεται ο θεσμός των ειδικών φρουρών.

Την επόμενη χρονιά ψηφίζεται ο N.2734/1999 με τον θεσμό των ειδικών φρουρών, η ύλη που διδάσκονται στα

Krav Maga KMP programThessaloniki

κέντρα μετεκπαίδευσης είναι η ίδια με αυτή της ειδικότητας Στέλεχος Υπηρεσιών Ασφαλείας. Στο ΦΕΚ Β’ 419/26.3.2007 άρθρο 1 Προσόντα -Προϋποθέσεις εδάφιο 2.ε. Ζητάει ο υποψήφιος ειδικός φρουρός  να  είναι κάτοχος πτυχίου μόνο από δημόσιο ΙΕΚ της ειδικότητας Στέλεχος Υπηρεσιών Ασφαλείας. Το ίδιο δίπλωμα της ειδικότητας ζητάνε και στον νόμο για την ενδοοικογενειακή βία,

ΝΟΜΟΣ 3500/2006 – ΦΕΚ 232/Α’/24.10.2006  Άρθρο  26.ε, όπως και σε πολλές προκηρύξεις για θέσεις του Δημοσίου.

Αντίστοιχες ειδικότητες υπάρχουν και στο εξωτερικό.

–  Με πτυχίο Πανεπιστημίου από το πανεπιστήμιο της νότιας Αφρικής UNISA στην αστυνομική επιστήμη, σπουδές εξ αποστάσεως.

–   Πτυχίο Πανεπιστημίου από το πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ Καναδάς στην ασφάλεια και στις αστυνομικές σπουδές, φοίτηση παραδοσιακή.

ΙΕΚ ΑΚΜΗ KRAV MAGA Θεσσαλονίκη Στελέχη Ασφαλείας

ΙΕΚ ΑΚΜΗ KRAV MAGA Θεσσαλονίκη Στελέχη Ασφαλείας

–   Μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης master στο security management στην Αγγλία.  Στην χώρα μας προβλέφθηκε  η ειδικότητα αυτή στο πλαίσιο των ΙΕΚ (ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ)

Με τον νόμο 4186/2013 για την αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τον νόμο  4283/2014 τα διπλώματα των ΙΕΚ από αδιαβάθμητα ανήκουν πλέον στο επίπεδο 5 δηλαδή ανωτέρα σχολή όπως και η σχολή αστυφυλάκων. Η ίδια ειδικότητα μετονομάστηκε σε ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ. Ο Νόμος που αφορά τις ΙΕΠΥΑ και ΓΙΕ  είναι ο  3707/2008.  Ο τίτλος επαγγελματικής κατάρτισης που χρειάζεται για να ασκήσει το επάγγελμα, και να του χορηγηθεί η άδεια εργασίας, είναι η  ειδικότητα επιπέδου 1 μετά γυμνασιακού επιπέδου “Προσωπικό Ιδιωτικής Ασφάλειας” από ΚΕΚ, και όσοι εργάζονται χρόνια σε αυτές τις εταιρίες τους δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχουν στις εξετάσεις, χωρίς να παρακολουθήσουν την ειδικότητα,  παίρνοντας την βεβαίωση επάρκειας, ώστε να μπορούν να ανανεώσουν την άδεια για να εργαστούν.

Ο Νόμος 2518/1997 τροποποιήθηκε με τον νόμο 3707/2008 Ρύθμιση Θεμάτων ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής

υπηρεσιών ασφαλείας και γραφείων ιδιωτικών ερευνών (ΦΕΚ Α’

 

209/8.10.2008)

«Άρθρο 1

Έννοια όρων – Πεδίο εφαρμογής

  1. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, ως ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφαλείας θεωρούνται οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, ατομικές ή εταιρικές, οι οποίες παρέχουν σε τρίτους μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες υπηρεσίες: α. επιτήρηση ή φύλαξη κινητών ή ακινήτων περιουσιακών αγαθών και εγκαταστάσεων, β. προστασία φυσικών προσώπων, γ. ασφαλή μεταφορά με ειδικά διασκευασμένα τεθωρακισμένα οχήματα χρημάτων, αξιών, αρχαιοτήτων, έργων τέχνης και πολύτιμων αντικειμένων, δ. προστασία θεαμάτων, εκθέσεων, συνεδρίων, διαγωνισμών και αθλητικών εκδηλώσεων, ε. έλεγχο ασφάλειας πληρωμάτων, επιβατών, χειραποσκευών, αποσκευών, φορτίου και ταχυδρομικού υλικού σε αερολιμένες και λιμένες, καθώς και έλεγχο πρόσβασης στους χώρους και, εν γένει, στις εγκαταστάσεις αυτών μετά από έγκριση της αρμόδιας αεροπορικής ή λιμενικής αρχής, στ. συνοδεία για την ασφαλή κίνηση οχημάτων που μεταφέρουν ογκώδη ή βαρέα αντικείμενα, με ειδικά οχήματα που φέρουν στοιχεία επισήμανσης, σύμφωνα με την περίπτωση ε΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 4, ζ. συνοδεία αθλητικών αποστολών για την ασφαλή μετακίνησή τους, η. εκπόνηση μελετών και σχεδιασμό μέτρων για την ασφαλή πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων των περιπτώσεων α΄ έως και ζ΄ της παρούσας παραγράφου, θ. εγκατάσταση, συντήρηση και παρακολούθηση λειτουργίας μηχανημάτων και συστημάτων ασφαλείας και συναγερμού, πλην αυτών που τοποθετούνται σε αυτοκίνητο, ι. εκμετάλλευση κέντρων λήψης, ελέγχου και διαβίβασης σημάτων συναγερμού και ι. εκπόνηση μελετών και σχεδιασμό συστημάτων ασφαλείας, αναφορικά με τις δραστηριότητες των περιπτώσεων θ΄ και ι΄ της παρούσας παραγράφου.
  2. Προσωπικό ασφαλείας για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου νοείται το προσωπικό στο οποίο ανατίθεται η άσκηση οποιασδήποτε από τις ως άνω δραστηριότητες ή παρέχει οποιαδήποτε άλλη εργασία υποστήριξης των δραστηριοτήτων αυτών.

-Επίσης καλό είναι να γνωρίζουμε τις έννοιες των λέξεων και να αποκαλούμε τους ιδιωτικούς αστυνομικούς με ελληνικές λέξεις και όχι με την αγγλική ορολογία της ιδιότητας τους, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε τι λέμε, όπως τι δουλειά κάνεις; security; δηλαδή τι δουλειά κάνει; Ασφάλεια; Η αλλιώς, Το επάγγελμά σου ποιο είναι; Σεκιουριτάς; Δηλαδή τι επαγγέλλεται, Ασφαλίτης; Είναι το ίδιο πράγμα.

  1. Οι διατάξεις των άρθρων 3, 4 παράγραφος 2, 5 και 6 εφαρμόζονται και για το προσωπικό οποιασδήποτε ιδιωτικής επιχείρησης στο οποίο ανατίθεται η φύλαξη και η προστασία των ιδίων αυτής χώρων, αγαθών και εγκαταστάσεων ή του προσωπικού τους, καθώς και για το διοικητικό προσωπικό των επιχειρήσεων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, στο οποίο ανατίθεται ο σχεδιασμός και η μέριμνα για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων αυτών.
  2. Η άσκηση των ανωτέρω δραστηριοτήτων δεν θίγει τις αρμοδιότητες των κρατικών αρχών στους τομείς αυτούς.»

Η Αστυνόμευση που ασκεί η ιδιωτική αστυνομία  έχει πολλά κοινά  με το μοντέλο αστυνόμευσης μέσω τρίτων, (third party policing) στόχος αυτού του μοντέλου είναι η πρόληψη  και ο έλεγχος του εγκλήματος. Είναι γνωστό πως οι ιδιωτικοί αστυνομικοί είναι κι αυτοί κομμάτι της αντί εγκληματικής πολιτικής και συμβάλουν στην πρόληψη του εγκλήματος. Κύρια χαρακτηριστικά από τα καθήκοντα τους είναι η παρατηρητικότητα, η παρακολούθηση και ο έλεγχος παραβατικών συμπεριφορών στον τομέα ευθύνης τους, με επιδίωξη την αποτροπή εγκληματικών ενεργειών. Κύριο χαρακτηριστικό της αστυνόμευσης μέσω τρίτων είναι η ύπαρξη ενός τρίτου, κάποιου δηλαδή που δεν είναι άμεσα εντεταλμένος να ασχολείται με το έγκλημα, όπως η αστυνομία, η που δεν εμπλέκεται με άλλο τρόπο με το έγκλημα ως δράστης, θύμα η φορέας. Ο τρίτος μπορεί να είναι φυσικό πρόσωπο ( Φύλακας Ασφαλείας) ανεξάρτητος η υπάλληλος, Νομικό πρόσωπο ( Ιδιωτική Εταιρία Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας) η ομάδα ανθρώπων π.χ. Ιδιωτικοί Ντεντέκτιβ, ομάδα φυλάκων από διάφορες εταιρίες, για γήπεδα, εμπορικά κέντρα, συναυλίες. Κτλ.  Αυτός η αυτοί συνεργάζονται  με την δημόσια αστυνομία για να ελέγχουν η να προλαμβάνουν το έγκλημα στο πεδίο της εποπτείας η αρμοδιότητάς τους.

 

Η Υπηρεσία αστυνόμευσης, με την ευρεία έννοια, δεν ασκείται μόνο από τα δημόσια όργανα, τους αστυνομικούς υπαλλήλους, αλλά μπορεί, μετά από παραχώρηση του κράτους, να μεταβιβαστεί και σε όργανα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα, ιδιωτικών επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, αναδόχων δημοσίων υπηρεσιών η ακόμη και σε αμιγώς ιδιωτικές επιχειρήσεις και ιδιωτικούς υπαλλήλους επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Οι υπάρχοντες φορείς ιδιωτικής αστυνόμευσης μπορούν να διακριθούν σε τρεις βασικές κατηγορίες.

Α) Σε εκείνους που ασκούν αμιγή ιδιωτική αστυνόμευση όπως τα γραφεία ιδιωτικών ερευνών.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ KRAV MAGA

Β) Στους φορείς που ασκούν ιδιωτική αστυνόμευση του δημόσιου τομέα δηλαδή όργανα των δημοσίων επιχειρήσεων στις οποίες έχει παραχωρηθεί η άσκηση δημόσιας υπηρεσίας, αλλά και όργανα ιδιωτικών επιχειρήσεων, οι οποίες εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον. Παράδειγμα, φύλακας Ασφαλείας εντός κτιρίου σε δημόσια υπηρεσία με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου, άλλες περιπτώσεις είναι οι δασοφύλακες, οι θηροφύλακες, κτλ

Γ) Στις Ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφαλείας.

 

Δημόσια και ιδιωτική Αστυνομία.

Οι οργανωτικές μονάδες στις οποίες έχει ανατεθεί η αστυνομία υπό στενή έννοια διακρίνονται με την σειρά τους σε μονάδες δημόσιας αστυνόμευσης και σε μονάδες ιδιωτικής αστυνόμευσης.

 

            Οι Μονάδες δημόσιας αστυνόμευσης  (Public policing units)

Διακρίνονται σε μονάδες γενικής και σε μονάδες ειδικής αστυνόμευσης. Στην περίπτωση της γενικής αστυνόμευσης, οι οικείες αρχές είναι αρμόδιες ανεξάρτητα από τα χωρικά όρια η από την ιδιότητα των προσώπων που αστυνομεύουν. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται η Ελληνική Αστυνομία, και το Πυροσβεστικό Σώμα. Στην περίπτωση της ειδικής αστυνόμευσης αρμοδιότητα των οικείων αρχών συνδέεται με συγκεκριμένα χωρικά όρια η με την ιδιότητα των προσώπων που αστυνομεύουν. Εδώ υπάγεται  η Αστυνομία των Ενόπλων δυνάμεων , δηλαδή η Στρατονομία, η Ναυτονομία, η Αερονομία, το Λιμενικό Σώμα, η τελωνειακή Αστυνομία, η Οικονομική Αστυνομία, η Αγροτική Αστυνομία και η Δημοτική Αστυνομία. Στην χώρα μας, δημόσια Αστυνόμευση ενεργείται από την Ελληνική Αστυνομία η οποία συνιστά τον αντιπροσωπευτικό φορέα άσκησης αστυνομικής εξουσίας και αποτελεί διοικητική αστυνομική αρχή υπό την έννοια των διατάξεων 1 παρ.3 και 95 παρ. 1 εδ. α’ του Συντάγματος. Ταυτόχρονα δημόσια αστυνόμευση ασκούν η εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, καθώς και δημόσιες υπηρεσίες η δημόσια νομικά πρόσωπα οργανωμένα κατά το δημόσιο και ιδιωτικό δίκαιο. Τα όργανα της Δημόσιας αστυνόμευσης, ως όργανα επιβολής και τήρησης της δημόσιας τάξης, έχουν την ιδιότητα του υπαλλήλου κατά το άρθρο 13α ΠΚ, άσχετα με τη σχέση εργασίας δημοσίου η ιδιωτικού δικαίου.

 

 Οι Μονάδες ιδιωτικής αστυνόμευσης (Private Policing Units)

           Είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις στις οποίες έχει επιτραπεί να ασκούν το επάγγελμα της παροχής πληροφοριών με τα Γραφεία Ιδιωτικών Ερευνών, η υπηρεσιών αστυνομικής φύσης (security), είναι επίσης ιδιωτικές επιχειρήσεις στις οποίες έχει επιτραπεί η φρούρηση της περιουσίας τους με δική τους ευθύνη. Η Ιδιωτική Αστυνομία διακρίνεται από την άσκηση αστυνομικής εξουσίας από δημόσιους φορείς οργανωμένους βάσει του ιδιωτικού δικαίου και από ιδιωτικές επιχειρήσεις, στις οποίες παραχωρήθηκαν να ασκούν αρμοδιότητες αστυνομικής φύσεως.

 

Άλλες Μορφές Αστυνομίας

Η Πολιτική Αστυνομία  (Political Police)

Που έχει ως αποστολή την προστασία της ασφάλειας του κράτους και του εκάστοτε πολιτικού καθεστώτος, ουσιαστικά καταλήγει να αστυνομεύει την πολιτική δράση και την ιδεολογία των πολιτικών αντιπάλων της κυβέρνησης η γενικά των αντιφρονούντων. Η πολιτική Αστυνομία εδραιώνεται σε καθεστώτα αυταρχικά και σε περιόδους πολιτειακής η πολιτικής ανωμαλίας. Λειτουργεί όταν ισχύει η αρχή, ότι οι πολίτες είναι πολιτικά ύποπτοι η αλλιώς όταν η νομιμοφροσύνη τους προς το κράτος δεν τεκμαίρεται, αλλά αντίθετα πρέπει να αποδεικνύεται.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ KRAV MAGA KMP

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ KRAV MAGA KMP

Η Μυστική Αστυνομία  (Secret Police)

Που αποτελείται από τις Υπηρεσίες Ασφάλειας, και την ΕΥΠ, όπου οι περισσότεροι αστυνομικοί κυκλοφορούν με πολιτική περιβολή, χωρίς στολή,  δρουν μυστικά χωρίς να αποκαλύπτονται, ως πράκτορες.

 

Η Δημοτική Αστυνομία  (Municipal police)

Η οποία ανήκει σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, τους Δήμους, ασκεί αστυνόμευση στα πλαίσια των διατάξεων του ΠΔ 23/2002 και σύμφωνα με το άρθρο 24 του Ν.3463/2006 Κώδικα Δήμων και κοινοτήτων ΦΕΚ Α’114/8.6.2006, το άρθρο 23 του Ν.2539/1997 ΦΕΚ  Α’244, το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας είναι ειδικοί ανακριτικοί υπάλληλοι κατά το άρθρο 34 του κώδικα ποινικής δικονομίας για αδικήματα που εμπίπτουν στην σφαίρα των αρμοδιοτήτων της. Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 26 Ν 2819/2000 η προανάκριση ενεργείται πάντοτε υπό την διεύθυνση και την εποπτεία του εισαγγελέα πλημμελειοδικών. Το άρθρο 1 του ΠΔ 23/2002 ΦΕΚ Α’19 διακρίνει το προσωπικό της δημοτικής αστυνομίας σε ειδικό ένστολο, σε επιστημονικό και υποστηρικτικό προσωπικό διοικητικής υποστήριξης και βοηθητικό προσωπικό. Το άρθρο 2 αναφέρει τις αρμοδιότητες τους. Αρμόδια πλέον είναι και η Δημοτική Αστυνομία μαζί με την Ελληνική Αστυνομία για τον έλεγχο παραβάσεων και επιβολή προστίμων για τα ζώα. Νόμος 4483/2017 άρθρο 54.

 

–  H Δικαστική  Αστυνομία  (Judicial Police)

Ασκείται από μια διακριτή κατηγορία αστυνομικών οργάνων, τα οποία έχουν ως αποστολή τη συνδρομή προς τα όργανα της δικαστικής λειτουργίας για την απονομή της ποινικής δικαιοσύνης, δηλαδή την ανακάλυψη, τη σύλληψη, και την παράδοση των ενόχων για αξιόποινες πράξεις. Η δράση της Δικαστικής Αστυνομίας αναφέρεται σε ανακριτικά καθήκοντα προσδιοριζόμενα από τον κώδικα ποινικής δικονομίας και έχει δικαστικό χαρακτήρα , αφού κατατείνοντας στην καταστολή του εγκλήματος προετοιμάζει την πληρέστερη και ασφαλέστερη άσκηση της δικαιοδοσίας των ποινικών δικαστηρίων. Στην χώρα μας η άσκηση της δικαστικής Αστυνομίας η Αστυνομίας καταδίωξης από ιδιαίτερη υπηρεσία προβλεπόταν πριν εκατόν εβδομήντα έξι χρόνια από το Βασιλικό Διάταγμα της 31 Δεκεμβρίου 1836 περί Δημοτικής Αστυνομίας η οποία διακρινόταν σε διοικητική και δικαστική Αστυνομία άρθρο 2. Η Δικαστική Αστυνομία ήταν επιφορτισμένη να εξετάζει τα εγκλήματα και πλημμελήματα, να συντάζει τις αποδείξεις και ενδείξεις, να εξακριβώνει τις περιστάσεις και να καταστρώνει τακτικά πρωτόκολλα περί των αυτουργών. Γρήγορα όμως η λύση της δικαστικής Αστυνομίας εγκαταλείφτηκε και επικρινόταν ως αντιτιθέμενη εις την σύγχρονη ανάγκη και έννοια της αστυνομίας, ως εντελώς άστοχος, διότι η αστυνομία είναι οργανισμός ενιαίος. Η Δικαστική Αστυνομία αναφέρεται στο άρθρο 16 Ν. 2800/2000 που προβλέπει την ανάθεση καθηκόντων προανάκρισης και δημόσιου κατήγορου σε αστυνομικά όργανα. Βασικό παράδειγμα σύμφωνα με το Σύνταγμα άρθρο 96 παρ.2, το οποίο αναφέρεται στην εκδίκαση αστυνομικών παραβάσεων που τιμωρούνται με πρόστιμο.

 

 Η Διοικητική Αστυνομία  (Administrative Police)

Κινείται και ενεργεί έξω από την σφαίρα της ποινικής δικαιοδοσίας της πολιτείας, και έχει ως αποστολή τη διασφάλιση της δημόσιας τάξης και την πρόληψη του εγκλήματος, συχνά μέσω αστυνομικών επεμβάσεων και επιβολής περιορισμών στις ατομικές ελευθερίες. Η Διοικητική Αστυνομία δεν πρέπει να συγχέεται με την αστυνομία ασφάλειας  η οποία ασκείται όχι προς το συμφέρον ορισμένου κλάδου της διοίκησης, αλλά με σκοπό την προστασία του συνόλου και της έννομης τάξης από παράνομες πράξεις.

 

–  Η Πυροσβεστική Αστυνομία (Fire Police)

Η Αστυνομική  και κατασταλτική λειτουργία της διέπεται από το ΠΔ 3/2000 Σύσταση στο Πυροσβεστικό Σώμα Υπηρεσίας με τίτλο, Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού, Δ.Α.Ε.Ε. ΦΕΚ Α’ 6/13.1.2000 όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις με το ΠΔ 239/2000. Η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού εδρεύει στην Αθήνα έχει εδαφική αρμοδιότητα στο Νομό Αττικής, λειτουργεί σε 24ωρη βάση, υπάγεται απευθείας στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος και έχει ως κύρια αποστολή τη διατήρηση και προστασία της δημόσιας ασφάλειας από τα εγκλήματα εμπρησμού. Για την Δασοπυρόσβεση σύμφωνα με τον Ν.2612/1998 ΦΕΚ Α’ 112 αρμόδιο είναι το πυροσβεστικό σώμα. Οι Βαθμοφόροι Γενικών Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος ασκούν καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, κατά το άρθρο 34 του Κώδικα ποινικής Δικονομίας για τα εγκλήματα εμπρησμού που αναφέρονται στο άρθρο 69 του Ν998/1979 και αφορούν την αντιμετώπιση πυρκαγιών.

 

  –  Η Λιμενική Αστυνομία  (Port Police)

Ασκεί αστυνόμευση από τους παρακάτω νόμους όπως είναι το άρθρο 1 του ΝΔ 444/1970, η Αστυνομία εις τον θαλάσσιον χώρο επί των πλοίων των πάσης φύσεως πλωτών ναυπηγημάτων επί των λιμένων και της χερσαίας ζώνης αυτών, ασκείται υπό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας δια του από αυτό λιμενικού σώματος. Ν.3079/2002 Κύρωση Κώδικα του Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ΦΕΚ Α’  311/10.12.2002, Ν.2935/2001 (ΦΕΚ Α’162 Προσωπικό Λιμενικού Σώματος και άλλες διατάξεις Ν.1940/1991 ΦΕΚ Α’ 40 Μονάδα ειδικών αποστολών Λιμενικού Σώματος και άλλες Διατάξεις, και ΠΔ 55/1998 ΦΕΚ Α’58 Προστασία Θαλάσσιου περιβάλλοντος.

 

–  Η Τουριστική  Αστυνομία  (Tourist Police)

Ιδρύθηκε με τον Ν 6450/1935 αρχικά ως υπηρεσία του ελληνικού οργανισμού τουρισμού ΕΟΤ με στελέχωση της από άνδρες της αστυνομίας πόλεων και της χωροφυλακής. Σύμφωνα με το ΠΔ 4/25.5.1935 σκοπός της τουριστικής αστυνομίας ήταν η υποβοήθηση του έργου του ΕΟΤ. Το εν λόγο μεικτό καθεστώς  ΕΟΤ  υπουργείου δημόσιας τάξης διατηρήθηκε σε ισχύ μέχρι το 1968, οπότε καταργήθηκε με τον  ΑΝ 297/1968 ΦΕΚ Α’38 και στην θέση του δημιουργήθηκαν δύο διευθύνσεις τουριστικής αστυνομίας που υπαγόταν αντίστοιχα στα αρχηγεία αστυνομίας πόλεων και χωροφυλακής. Με την κατάργηση αυτών των δυο Σωμάτων το 1984, δημιουργήθηκαν γραφεία τουρισμού στα κατά τόπους Αστυνομικά τμήματα που και εκείνα καταργήθηκαν με το ΠΔ 508/1989 στην συνέχεια συστήθηκαν κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες.

 

Αν και η ιδιωτική Αστυνομία με την μορφή συμβολαίων προστασίας contract security

TACTICAL KRAV MAGA ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

προσφέρει ασφαλώς μεγαλύτερη προστασία, εν τούτοις επικρίνεται από τη σκοπιά της διακινδύνευσης των ατομικών ελευθεριών, της φορολόγησης των πολιτών για ικανή, παραγωγική και αποτελεσματική δημόσια αστυνομία, της ανέλεγκτης διόγκωσης του προσωπικού των ιδιωτικών αστυνομιών, της πιθανής αύξησης της κοινωνικής ανισότητας, ενόψει της καλύτερης προστασίας ασφάλειας των εχόντων σε βάρος των μη προνομιούχων. Ωστόσο, οι σύγχρονες ανοικτές και παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες με την πληθώρα των κοινωνικών , οικονομικών δραστηριοτήτων των φυσικών προσώπων τους, είναι σχεδόν απίθανο να προστατευθούν αποτελεσματικά από την δημόσια αστυνομία και μόνον, ενόψει του γεγονότος ότι από τα πράγματα καθίσταται αδήριτη η ανάγκη πρόσληψης πρόσθετου δημόσιου αστυνομικού προσωπικού, το οποίο συνεπάγεται επαχθή φορολογική επιβάρυνση των πολιτών, με αυτονόητες πολιτικές επιπτώσεις στην εκάστοτε πολιτική εξουσία και παράλληλα, με αναπότρεπτη και συγχρόνως,  απαράδεκτη διεύρυνση του δημόσιου τομέα. Η παροχέτευση πτυχών της αστυνόμευσης στον ιδιωτικό τομέα είναι αναπόφευκτη, αρκεί βέβαια να ενισχυθεί η εγγυητική λειτουργία του δικαίου για τους πολίτες και διατηρηθεί ο σκληρός πυρήνας της κατά κυριολεξία και βασικής αστυνομίας, στον δημόσιο τομέα.

 

EFTHIMIOS BLIABTIS

ΜΠΛΙΑΜΠΤΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

MSc   IN CRIMINAL JUSTICE EXECUTIVE MANAGEMENT

PhD  IN ENVIRONMENTAL CRIMINOLOGY

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΠΗΓΕΣ:

 

– ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ Α, Β ΕΚΔΟΣΗ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

– ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ , ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΙΩΑΝΝΗ ΧΡΥΣΟΥ , ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ

– ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

– ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, ΖΩΗ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ, Β ΕΚΔΟΣΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ

– ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ, ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΙΑΔΗ,  ΣΤ’ ΕΚΔΟΣΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ

– ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ,  ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΙΑΔΗ, Ε’  ΕΚΔΟΣΗ,  ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ

– ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ,  ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΙΑΔΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ

– ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ,  ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

– ΔΙΚΑΙΟ THΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,  ΖΩΗ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ

– ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ Έλεγχος του Εγκλήματος & Ανθρώπινα Δικαιώματα ΣΟΦΙΑΣ ΒΙΔΑΛΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

– ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΟΥ SECURITY MANAGER, ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΑΛΗΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRESSLINE

ΤΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΑΣ,  ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΙΓΑΙΟ

ΤΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΑΣ, ΜΟΝΟΤΟΝΙΚΟ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΙΓΑΙΟ

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΝΤΙΚΙ