ΠΕΙΡΑΤΕΙΕΣ - KMP INTERNATIONAL
Krav Maga, Krav-Maga, Kravmaga, KMP, Thessaloniki, Greece, Chris Oikonomou, Κραβ Μαγκα, ΚΡΑΒ ΜΑΓΚΑ, Μαχητικο Κραβ Μαγκα, Χρηστος Οικονομου
20285
post-template-default,single,single-post,postid-20285,single-format-standard,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,unselectable,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

ΠΕΙΡΑΤΕΙΕΣ


Ένα πρωτότυπο νέο εξαιρετικό άρθρο από τον Μέντορα και Εxpert στην Ασφάλεια Κύριο Μπλιάμπτη Ευθύμιο που αφορά τις πειρατείες, σε πλοία, σε αεροπλάνα και λεωφορεία. Σε κάθε είδος πειρατείας αναφέρει και τα μέτρα ασφαλείας που υπάρχουν, μαζί με μελέτες περιπτώσεων, για τα λεωφορεία μας δίνει δικά του μέτρα ασφαλείας τα οποία έχει προτείνει σε σεμινάρια στο εξωτερικό, και ορισμένα έχουν εφαρμοστεί. Αντίστοιχο άρθρο του για οχήματα υπάρχει το Ασφάλεια σε Αυτοκίνητα Ιδιωτικής Χρήσης Ι.Χ. Αποκλειστικά από την Krav Maga Protection International

 

ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΕΞΕΩΝ

 

ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ=  Από το αρχαίο ελληνικό ρήμα πειράω-ώ το οποίο σημαίνει  προσπαθώ,  δοκιμάζω,  είναι  ένα είδος  ληστείας  που γίνεται σε πλοία, σε αεροπλάνα, σε λεωφορεία με σκοπό να αρπάξουν πολύτιμα εμπορεύματα, να ληστέψουν το πλήρωμα η να κρατήσουν ομήρους για να ικανοποιηθούν ορισμένα αιτήματα τους.

ΠΕΙΡΑΤΗΣ: Ο Κουρσάρος, (από το Γαλλικό corsaire) ο ιδιώτης που εξουσιοδοτείται από τις αρχές ενός κράτους για να διαπράττει πειρατικές ενέργειες εναντίον εχθρικών, (προς το κράτος εντολέα), πλοίων και πόλεων σε καιρό πολέμου («κούρσα»), δηλαδή αυτός που λεηλατεί μια ξένη χώρα με πλοίο η καράβι.

Η πειρατεία είναι μια πράξη ληστείας και εγκληματικής ενέργειας  από επιτιθέμενους που συνήθως έχουν ως στόχο την κλοπή εμπορευμάτων, άλλων πολύτιμων αντικειμένων, και την ομηρία του πληρώματος προκειμένου να εκβιάσουν για να πετύχουν τον σκοπό τους. Πειρατεία συμβαίνει σε πλοία, σε λεωφορεία, σε αεροσκάφη, υπάρχει και η πειρατεία του λογισμικού, αν και δεν θα το έλεγα πειρατεία αφού είναι περισσότερο μια πράξη κλοπής και όχι ληστείας που γίνεται με βίαιο τρόπο.

 

ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΕ ΠΛΟΙΑ (Piracy on ships)

 

Οι πρώτες τεκμηριωμένες περιπτώσεις πειρατείας έγιναν τον 14ο αιώνα π.Χ., όταν οι Θαλασσινοί τυχοδιώκτες, ομάδες κυνηγών που ήρθαν από τον ατλαντικό ωκεανό, επιτέθηκαν στα πλοία του Αιγαίου και των Μεσογειακών πολιτισμών. Τα στενά κανάλια που διοχετεύουν τη ναυτιλία σε προβλέψιμες διαδρομές έχουν δημιουργήσει εδώ και καιρό ευκαιρίες πειρατείας, καθώς και για ιδιωτικές η εμπορικές επιδρομές . Στα ιστορικά παραδείγματα περιλαμβάνονται τα νερά του Γιβραλτάρ , τα στενά της Malacca , η Μαδαγασκάρη, ο κόλπος του Άντεν και η Μάγχη, των οποίων οι γεωγραφικές δομές διευκόλυναν τις πειρατικές επιθέσεις.  

Σήμερα, οι πειρατές στα πλοία είναι οπλισμένοι με ημιαυτόματα όπλα, όπως τα τυφέκια και τα πολυβόλα , χειροβομβίδες, οπλοβομβίδες, ρουκέτες,  χρησιμοποιούν μικρά μηχανοκίνητα σκάφη για να επιτεθούν και να επιβιβαστούν σε πλοία, μια τακτική που εκμεταλλεύεται τον μικρό αριθμό μελών του πληρώματος στα σύγχρονα φορτηγά πλοία και τα πλοία μεταφοράς . Χρησιμοποιούν επίσης μεγαλύτερα πλοία, γνωστά ως “μητρικά πλοία”, για να προμηθεύουν τα μικρότερα μηχανοκίνητα σκάφη. Η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις για να φέρει τους σύγχρονους πειρατές στη δικαιοσύνη , καθώς οι επιθέσεις αυτές συμβαίνουν συχνά στα διεθνή ύδατα. Να επισημάνω ότι τα πλοία είναι ασφαλισμένα σε περίπτωση πυρκαγιάς η καταστροφής. Και να βυθιστεί το πλοίο οι εταιρίες παίρνουν την αποζημίωση από την ασφάλεια.

 

ΜΕΤΡΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Ορισμένες χώρες έχουν χρησιμοποιήσει τις ναυτικές τους δυνάμεις για να προστατεύσουν τα ιδιωτικά πλοία από πειρατικές επιθέσεις,  έτσι ορισμένα ιδιωτικά σκάφη και πλοία χρησιμοποιούν:

1)  Ένοπλους φρουρούς ασφαλείας

2) Συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS).

3) κανόνια νερού υψηλής πίεσης ή ηχητικά κανόνια για να απωθούν τις βάρκες με τους πειρατές.

4)  χρησιμοποιούν ραντάρ για να αποφύγουν πιθανές απειλές, και δορυφόρους όπου μπορούν να ανιχνεύσουν σε πλησιέστερες περιοχές που βρίσκεται πλοίο η σκάφος.

5) Για την περιπολία επικίνδυνων παράκτιων υδάτων χρησιμοποιούνται ρομποτικά η τηλεκατευθυνόμενα UVS.

6) Με Drones και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη τύπου UAV, όπου δεν υπάρχει πιλότος, (εφαρμόζεται και στην Ελλάδα)

 

ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ

ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ( Επίθεση σε αγκυροβολημένο πλοίο)

…Ήταν περίπου 02:00 τα ξημερώματα της Δευτέρας, 04.11.2019, όταν πειρατές έβαλαν στο στόχαστρο το ελληνικό δεξαμενόπλοιο Elka aristotle, το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο έξω από την πρωτεύουσα του Τόγκο. Μια υπόθεση που προκάλεσε συναγερμό στις ελληνικές Αρχές και “γέννησε” μια σειρά ερωτημάτων.

Οι πειρατές πλησίασαν με ταχύπλοα το Elka aristotle και αντάλλαξαν πυροβολισμούς με την φρουρά του τάνκερ. Ένας φύλακας τραυματίστηκε, ενώ οι πειρατές κατάφεραν να μπουν στο πλοίο και να απαγάγουν τέσσερα μέλη του 24μελούς πληρώματος. Ένας εκ των απαχθέντων είναι 20χρονος Έλληνας, ενώ στα χέρια των πειρατών βρίσκονται ακόμη τρεις ναυτικοί, δύο Φιλιππινέζοι και ένας Γεωργιανός. Ο πατέρας του 20χρονου Έλληνα ναυτικού, ο οποίος έχει απαχθεί από τους δράστες, βρίσκεται σε κατάσταση σοκ. Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «ΣΚΑΪ», μεταξύ άλλων, διερωτήθηκε πώς γίνεται να εισέβαλαν οι πειρατές και να άρπαξαν τον γιο του, ενώ στο πλοίο υπήρχαν φύλακες.

«Πώς μπήκαν μέσα τη στιγμή που υπάρχουν φύλακες, και χτύπησαν λέει τους πρώτους και πήραν τα παιδιά. Δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό» δήλωσε χαρακτηριστικά. Για να προσθέσει: «Μα έχει φύλακες μέσα. Πώς μπήκαν μέσα δυο η ώρα τη νύχτα και πήραν τα παιδιά. Δωμάτιο σε δωμάτιο».

Τελικά τα 3 μέλη απελευθερώθηκαν, ενώ το τέταρτο μέλος από τις Φιλιππίνες, όπου τον απήγαγαν και  κρατήθηκε όμηρος απεβίωσε.

Τα ερωτήματα που τέθηκαν είναι:

 Γιατί η βάρδια ασφαλείας δεν είδε τη βάρκα πριν την επίθεση;

– Γιατί δεν ακινητοποιήθηκαν οι πειρατές όταν ανέβηκαν στο Elka aristotle;

– Γιατί δεν χτύπησε ο συναγερμός;

– Πως κατάφεραν να φτάσουν μέχρι τις καμπίνες;

 

 

ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ( Επίθεση σε αγκυροβολημένο πλοίο)

      Περιστατικό πειρατείας στις 28 Δεκεμβρίου 2019.

Ένοπλη επίθεση στο ελληνικό δεξαμενόπλοιο «Happy Lady» έλαβε χώρα το πρωί  στο λιμάνι «Limboh» του Καμερούν, με τους δράστες να προχωρούν στην απαγωγή οκτώ ναυτικών, εκ των οποίων οι πέντε Έλληνες υπήκοοι. Το ελληνικό τάνκερ, όταν δέχθηκε την επίθεση, βρισκόταν αγκυροβολημένο σε απόσταση 2 ναυτικών μιλίων από το λιμάνι. Πέραν των πέντε Ελλήνων απαχθέντων, οι δράστες προέβησαν στην απαγωγή ακόμη δύο Φιλιππινέζων και ενός ουκρανού. Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της πειρατείας, τραυματίστηκε και ένας Έλληνας ναυτικός. οι πειρατές άνοιξαν πυρ εναντίον των ανδρών ασφαλείας του πλοίου, με αποτέλεσμα μία σφαίρα να εξοστρακιστεί και να τραυματίσει τον Έλληνα υπήκοο, οι πέντε Έλληνες απαχθέντες είναι ο 45χρονος πλοίαρχος, ο 26χρονος ανθυποπλοίαρχος, ο 38χρονος δεύτερος μηχανικός, καθώς και δύο δόκιμοι, ηλικίας 20 και 21 ετών. Όσον αφορά τον τραυματία ναυτικό, είναι ο 35χρονος τρίτος μηχανικός, ο οποίος δέχθηκε σφαίρα, κατά τη διάρκεια ανταλλαγής πυροβολισμών μεταξύ των πειρατών και των ανδρών ασφαλείας του τάνκερ. Το πλοίο «Happy Lady» είναι ιδιοκτησίας της εταιρείας «Adriatic Ventures Co», συμφερόντων της οικογένειας Μαρτίνου. Το τάνκερ μεταφέρει, κατά κύριο λόγο, χημικά και πετρελαϊκά προϊόντα. Οι Πειρατές έχουν απελευθερώσει οκτώ μέλη του πληρώματος τον Ιανουάριο του 2020. Οι οκτώ ναύτες, συμπεριλαμβανομένου του 45χρονου καπετάνιου του πλοίου, απελευθερώθηκαν μετά από επιτυχημένες διαπραγματεύσεις με τους απαγωγείς, σύμφωνα με δήλωση του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας.

 

ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΕ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

 

Αεροπειρατεία (Aircraft hijacking) είναι η παράνομη κατάληψη αεροσκάφους όταν βρίσκεται σε λειτουργία ή σε πτήση.

Πρόκειται για ποινικό αδίκημα (έγκλημα) με διεθνή χαρακτήρα που πρωτοεμφανίστηκε μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Πρώτη περίπτωση αεροπειρατείας που σημειώθηκε ήταν στις 25 Ιουλίου του 1947 σε ρουμανικό αεροσκάφος. Κατά τη δεκαετία του 1960 το αδίκημα αυτό άρχισε να λαμβάνει έκταση με συνέπεια η διεθνής κοινωνία να αναγκαστεί να λάβει μια σειρά μέτρων, θεσπίζοντας κανόνες Διεθνούς Δικαίου και κατ΄ επέκταση εσωτερικών εθνικών και διεθνών συμβάσεων για την προστασία των ταξιδιωτών, των αεροσκαφών και των πληρωμάτων τους.

Οι σημαντικότερες από αυτές τις συνθήκες είναι:

Η Σύμβαση του Τόκιο (1963), η Σύμβαση της Χάγης (1970), και η Σύμβαση του Μόντρεαλ (1971)

Πρωτοστάτης της διεθνούς κινητοποίησης για τη συνομολόγηση των συμβάσεων Χάγης και Μόντρεαλ ήταν ο ICAO του οποίου τα κράτη-μέλη έθεσαν αμέσως σε ισχύ, 83 επί συνόλου 185 κρατών-μελών τη σύμβαση της Χάγης και 80 επί ίδιου συνόλου για του Μόντρεαλ (1990). Η Ελλάδα έχει επικυρώσει και τις τρεις παραπάνω συμβάσεις, ενώ ειδικότερα έχει ψηφίσει και έχει θέσει σε ισχύ από το 1976 τον σχετικό Νόμο 480/1976 “Περί προλήψεως και καταστολής πράξεων τινών στρεφομένων κατά της ασφαλείας της αεροπλοΐας

ΜΕΤΡΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

 

1) Με αφορμή τις επιδημίες αεροπειρατείας μεταξύ ΗΠΑ-Κούβας από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1970, τα διεθνή αεροδρόμια εισήγαγαν τεχνολογία ελέγχου όπως φορητούς ανιχνευτές μετάλλων (Μαγνητόμετρα), Σταθεροί ανιχνευτές μετάλλων (Μαγνητικές πύλες) Ανιχνευτές ακτίνων Χ (Συσκευές X-RAY), συσκευές ανίχνευσης εκρηκτικών υλών, συσκευή ανίχνευσης εκρηκτικών σε αλληλογραφία, Αντιβομβική συσκευή. Στις ΗΠΑ, αυτοί οι κανόνες εφαρμόστηκαν από τον Ιανουάριο του 1973 και τελικά αντιγράφηκαν σε όλο τον κόσμο

2) Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες παρέχουν στα μέλη του πληρώματος εκπαίδευση σε τεχνικές αυτοάμυνας.. Από τη δεκαετία του 1970, τα πληρώματα εκπαιδεύονται ώστε να αναγνωρίζουν ύποπτες συμπεριφορές. Για παράδειγμα, οι επιβάτες που δεν έχουν αποσκευές, ή στέκονται δίπλα στην πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης με εχθρικές κινήσεις. Έχουν σημειωθεί διάφορα περιστατικά όταν το πλήρωμα και οι επιβάτες παρενέβησαν για να αποτρέψουν τις επιθέσεις: στις 22 Δεκεμβρίου 2001, ο Richard Reid επιχείρησε να ανάψει εκρηκτικά στην πτήση 63 της American Airlines . Το 2009, στη Βορειοδυτική πτήση 253 ,Ο Umar Farouk Abdulmutallab προσπάθησε να πυροδοτήσει εκρηκτικά ραμμένα στο εσώρουχο του. Το 2012, η ​​απόπειρα αεροπειρατείας της πτήσης 7554 της Tianjin Airlines σταμάτησε όταν το πλήρωμα καμπίνας έβαλε ένα καρότσι μπροστά από την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης και ζήτησε από τους επιβάτες βοήθεια.

3) Από το 1964, η FAA απαιτούσε οι πόρτες πιλοτηρίου σε εμπορικά αεροσκάφη να παραμένουν κλειδωμένες κατά τη διάρκεια της πτήσης. Το 2002, το αμερικανικό Κογκρέσο πέρασε τον νόμο για την οπλοφορία κατά της τρομοκρατίας, επιτρέποντας σε πιλότους στις αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ να μεταφέρουν όπλα στο πιλοτήριο. Από το 2003, αυτοί οι πιλότοι είναι γνωστοί ως αξιωματικοί του ομοσπονδιακού πληρώματος πτήσης . Εκτιμάται ότι ένας στους 10 από τους 125.000 εμπορικούς πιλότους είναι εκπαιδευμένοι και οπλισμένοι. Επίσης, το 2002, οι κατασκευαστές αεροσκαφών, όπως η Airbus, εισήγαγαν μια ενισχυμένη πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης, η οποία είναι ανθεκτική στις πυρκαγιές και την αναγκαστική είσοδο.  Λίγο αργότερα, η FAA απαίτησε από τους φορείς εκμετάλλευσης περισσότερων από 6.000 αεροσκαφών να εγκαταστήσουν αυστηρότερες πόρτες πιλοτηρίου έως τις 9 Απριλίου 2003. Επίσης, έγιναν αυστηρότεροι οι κανόνες για τον περιορισμό της πρόσβασης στο θάλαμο διακυβέρνησης και τη διευκόλυνση των χειριστών να κλειδώνουν τις πόρτες. Το 2015, ένα αεροπλάνο της German wings κατασχέθηκε από τον συγκυβερνήτη και σκόπιμα  συνετρίβη, ενώ ο καπετάνιος ήταν έξω. Ο καπετάνιος δεν μπόρεσε να επανέλθει στο πιλοτήριο, επειδή η αεροπορική εταιρεία είχε ήδη ενισχύσει την πόρτα του πιλοτηρίου. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας εξέδωσε σύσταση για τις αεροπορικές εταιρείες να εξασφαλίσουν ότι τουλάχιστον δύο άτομα, ένας πιλότος και ένα μέλος του πληρώματος θαλάμου επιβατών, καταλαμβάνουν το πιλοτήριο κατά τη διάρκεια της πτήσης. Η FAA στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει επιβάλλει παρόμοιο κανόνα.

4) Ορισμένες χώρες διαθέτουν υπηρεσία στρατιωτικής θητείας, η οποία θέτει τα μέλη της Αστυνομίας σε πτήσεις υψηλού κινδύνου βάσει πληροφοριών. Ο ρόλος τους είναι να διατηρούν τους επιβάτες ασφαλείς, εμποδίζοντας τις αεροπειρατείες και άλλες εγκληματικές πράξεις που διαπράττονται σε αεροπλάνο. Οι ομοσπονδιακοί στρατοί των ΗΠΑ υποχρεούνται να ταυτοποιήσουν τον εαυτό τους πριν επιβιβαστούν σε αεροπλάνο, ωστόσο, οι στρατηγοί άλλων χωρών συχνά δεν το κάνουν. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Έρευνας του Κογκρέσου , ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας Ομοσπονδιακών Αεροσκαφών των ΗΠΑ ήταν 719 εκατομμύρια δολάρια των ΗΠΑ το 2007. Οι στρατηγοί κάθονται συχνά ως τακτικοί επιβάτες, στο μπροστινό μέρος του αεροπλάνου για να επιβλέπουν την παρατήρηση του πιλοτηρίου. Παρά την επέκταση της υπηρεσίας στρατιωτών, δεν μπορούν να είναι σε όλα τα αεροπλάνα και σπάνια αντιμετωπίζουν μια πραγματική απειλή σε μια πτήση. Το μέτρο αυτό δεν κρίθηκε τόσο αναγκαίο.

5) Δεν υπάρχει γενικός κανόνας ή σύνολο κανόνων για το χειρισμό μιας κατάστασης αεροπειρατείας. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αναμένεται να ασκούν την καλύτερη κρίση και εμπειρογνωμοσύνη τους όταν αντιμετωπίζουν τις προφανείς συνέπειες μιας παράνομης παρέμβασης / αεροπειρατείας. Οι πιλότοι αναμένεται, ωστόσο, να ειδοποιήσουν τους ελεγκτές μέσω ραδιοφώνου ή με το “squawking” έναν κωδικό αναμεταδότη “7500” τον παγκόσμιο κωδικό για μια κρίσιμη κατάσταση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ανάλογα με τη δικαιοδοσία, ο ελεγκτής θα ενημερώνει τις αρχές όπως ο στρατός που θα συνοδεύσει το αεροπειρατειακό αεροπλάνο. Οι ελεγκτές αναμένεται να διατηρούν τις επικοινωνίες στο ελάχιστο και να ετοιμάζουν το διάδρομο για πιθανή προσγείωση.

 

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ

 

Η αιματοβαμμένη αεροπειρατεία της πτήσης 847 της TWA που ξεκίνησε από το Ελληνικό

Η πτήση της ΤWA ξεκίνησε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, στις 14 Ιουνίου του 1985 και καταγράφεται ως μία από τις πλέον μεγαλύτερες αεροπειρατείες σε διάρκεια καθώς έφθασε τις 17 ημέρες και ουσιαστικά ήταν μία οδύσσεια από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο στη λεκάνη της Μεσογείου. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση του Boeing 727 της πτήσης 847 από την Αθήνα προς Ρώμη δύο Λιβανέζοι που χρησιμοποιούσαν πλαστά διαβατήρια και είχαν επιβιβαστεί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού κατευθύνθηκαν οπλισμένοι στο πιλοτήριο και απείλησαν τον πιλότο ότι θα ανατινάξουν το αεροσκάφος εάν δεν αποδεχτεί τις αξιώσεις τους. Τη στιγμή εκείνη μέσα στο αεροσκάφος βρίσκονταν 153 επιβάτες και μέλη του πληρώματος ενώ οι Έλληνες επιβάτες ανέρχονταν σε 8 και ανάμεσα τους βρίσκονταν και ο διάσημος τραγουδιστής και συνθέτης Ντέμης Ρούσσος. Την ίδια ώρα πίσω στο Ελληνικό, συλλαμβάνεται ένας τρίτος Λιβανέζος – συνεργός των αεροπειρατών – ο οποίος δεν μπόρεσε να επιβιβαστεί λόγω της πληρότητας του αεροσκάφους. Οι αεροπειρατές που είναι οπλισμένοι με αυτόματα και χειροβομβίδες έχουν ως μοναδικό τους αίτημα την απελευθέρωση από το Ισραήλ 766 κρατουμένων τόσο Παλαιστινίων όσο και Λιβανέζων. Πρώτος σταθμός που αναγκάζεται να προσγειωθεί το αεροσκάφος είναι η Βηρυτός όπου απελευθερώνονται ορισμένες γυναίκες και παιδιά. Ακολουθεί μία πτήση στο Αλγέρι όπου και εκεί θα αφεθούν ελεύθεροι μερικοί ακόμη επιβάτες. Εκεί το αεροσκάφος θα ανεφοδιαστεί με καύσιμα και θα επιστρέψει πίσω στην Βηρυτό όπου οι αεροπειρατές θα σκοτώσουν έναν Αμερικανό πεζοναύτη θέλοντας να δείξουν ότι έχουν πυγμή. Ο πιλότος της ΤWA, Τζον Τεστρέικ, με το πιστόλι στον κρόταφο θα μιλήσει από το πιλοτήριο στους δημοσιογράφους εξηγώντας την σοβαρότητα της κατάστασης. Ο ίδιος παρέμενε ατάραχος διαβάζοντας την Βίβλο στις 17 ημέρες που κράτησε η αεροπειρατεία ακολουθώντας κατά γράμμα τις οδηγίες των αεροπειρατών.

Στις 15 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί άλλη μία πτήση στο Αλγέρι όπου θα απελευθερωθούν άλλοι 67 όμηροι μεταξύ των οποίων και όλοι οι Έλληνες – με εξαίρεση τον Ντέμη Ρούσσο – ως αντάλλαγμα της απελευθέρωσης του συνενόχου από τις ελληνικές αρχές, κίνηση η οποία εξόργισε τους Αμερικανούς οι οποίοι και θα εκδώσουν τις επόμενες ημέρες ταξιδιωτική οδηγία κατά της Ελλάδας.

Στις 17 Ιουνίου το Boeing θα φτάσει για τρίτη φορά στην Βηρυτό όπου ανάμεσα στην νέα παρτίδα από απελευθερωθέντες ήταν και ο Ντέμης Ρούσσος. Ο ίδιος απέφυγε τους δημοσιογράφους που τον περίμεναν στην επιστροφή του στο Ελληνικό και όταν μετά από πολύ πίεση τους δέχτηκε στο σπίτι του στην Βουλιαγμένη αρκέστηκε να πει: «Εδώ δεν είναι showbiz, δε δίνω συνέντευξη για κάποιο δίσκο μου. Στο αεροδρόμιο ήταν επιλογή μου να αποφύγω οποιαδήποτε συνομιλία μαζί σας. Σκεφτείτε ότι υπάρχουν ακόμη ζωές που κινδυνεύουν. Είμαι καλά, δόξα τω Θεώ, δεν σας εύχομαι να ζήσετε αυτό που έζησα». Σε αυτή την τελευταία δόση θα τελειώσει η αεροπειρατεία όχι όμως και η ομηρία 44 ατόμων (41 επιβάτες και 3 μέλη του πληρώματος) που είχαν απομείνει. Οι όμηροι αποβιβάζονται και μεταφέρονται σε διάφορα σημεία της πόλης υπό την φρούρηση της Αμάλ, μίας ισχυρής οργάνωσης Σιιτών. Ξεκινάει ένα διαπραγματευτικός μαραθώνιος μεταξύ κρατών που επίσημα δεν έχουν διπλωματική επαφή (ΗΠΑ, Συρία, Ιράν, Ισραήλ αλλά και εκπροσώπους της Αμάλ και της Χεζμπολάχ). Μέχρι τις 26 Ιουνίου θα αφεθούν ελεύθεροι πέντε όμηροι που παρουσίαζαν προβλήματα υγείας ενώ στις 30 Ιουνίου οι υπόλοιποι 39 οδηγούνται στη Δαμασκό ανοίγοντας έτσι ο δρόμος προς την ελευθερία. Το αίσιο τέλος δόθηκε χάρη στην προσωπική διαβεβαίωση του προέδρου της Συρίας Άσαντ, ότι το Ισραήλ θα αφήσει σύντομα ελεύθερους τους αιχμαλώτους κάτι που πραγματοποιήθηκε τελικά το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς.

Για την Ελλάδα αυτή η αεροπειρατεία, στο ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου, πέρα από το κόστος σε φήμη στοίχισε οικονομικά πάνω από 300 εκατ. δολάρια μέσα από μαζικές ακυρώσεις που ακολούθησαν. Η αντιπολίτευση κατηγόρησε την κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία είχε επανεκλεγεί πρόσφατα τότε, ότι τα συμβάντα αυτά είναι αποτέλεσμα της φιλοαραβικής πολιτικής της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δεύτερος αεροπειρατής ήταν ο υπαρχηγός της Χεζμπολάχ, Ιμάντ Μουγκνίγια, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 2008.

 

ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ

 

Λεωφορειοπειρατεία (Bus piracy) είναι η παράνομη κατάληψη ενός λεωφορείου που συμβαίνει κατά την διάρκεια της διαδρομής. Τόσο στο εξωτερικό όσο και στην χώρα μας έχουν συμβεί αρκετές πειρατείες σε λεωφορεία. Όλες οι περιπτώσεις που δίνω παρακάτω έχουν συμβεί στην Ελλάδα.

ΜΕΤΡΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

   Τα μόνα μέτρα που υπάρχουν για τα λεωφορεία είναι κάποια εκπαίδευση από τις αρχές Αστυνομία (Ειδικές Κατασταλτικές Αντιτρομοκρατικές Μονάδες), (Ομάδες Πρόληψης Καταστολής Εγκλήματος)  για την αντιμετώπιση μιας επίθεσης η πειρατείας σε ανάλογες περιπτώσεις, όπως και για την ασφάλεια επισήμων στην μετακίνηση τους, που θα κάθονται κτλ., δεν υπάρχει πουθενά κανένα μέτρο για την ασφάλεια του οδηγού, των επιβατών η για ακραία περιστατικά.

Τα μέτρα που δίνω παρακάτω είναι δικά μου, τα έχω προτείνει σε αρκετά σεμινάρια για ασφάλεια σε μεταφορικά μέσα, στο εξωτερικό, αλλά δυστυχώς ορισμένα τα έχουν απορρίψει λόγο κόστους.

Παρόλα αυτά δίνω μερικά μέτρα από τα οποία ορισμένα έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό, για κάθε ενδιαφερόμενο, για την χώρα μας φυσικά θα φαντάζουν σίγουρα σε κάποιους απίθανα, η σενάρια επιστημονικής φαντασίας…..

 

1)  Αυτόν που πρέπει να προστατέψουμε αρχικά είναι ο οδηγός, είναι αυτός που  κατευθύνει το όχημα, και είναι υπεύθυνος τόσο για το όχημα, όσο και για τους επιβάτες. Η θέση του θα είναι καλυμμένη σαν ένα φυλάκιο κλειστό, τα τζάμια μπροστά και δίπλα θα είναι αλεξίσφαιρα, ανθεκτικά σε βανδαλισμούς, και ορατά μόνο από μέσα. Από την πλευρά των επιβατών θα υπάρχει πόρτα θωρακισμένη και η επικοινωνία με τους επιβάτες θα γίνεται από ένα παραθυράκι, η από μεγάφωνο για ανακοινώσεις. Η πόρτα που θα βγαίνει, θα είναι από την πλευρά του οδηγού, και όχι από την ίδια πόρτα που επιβιβάζονται οι επιβάτες. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγονται οι συγκρούσεις, αντιπαραθέσεις και ακραίες καταστάσεις, όπως επιδρομή εγκληματικών ομάδων η τρομοκρατών, αρκετοί οδηγοί έχουν πέσει θύμα ξυλοδαρμού και άγριας συμπλοκής.

2) Μπροστά από την θέση του οδηγού στο κέντρο ψηλά θα υπάρχει κρυφή κάμερα, καθώς και άλλες κρυφές κάμερες σε γωνίες,  με πανοραμικό πλάνο όπου θα έχει πρόσβαση σε όλους τους επιβάτες, με καταγραφικό, συνδεμένο με online πρόσβαση σε περίπτωση πειρατείας, βίας, συμπλοκής,  οι αρχές να έχουν εικόνα από το εσωτερικό του λεωφορείου, για να αποφεύγεται η παραπληροφόρηση των ΜΜΕ, μόλις ξεκινάει το όχημα θα αρχίζει η εγγραφή. Σε περίπτωση σοβαρού περιστατικού κρατάμε αντίγραφα ασφαλείας. Είναι δύσκολο να ελεγχθούν οι επιβάτες, για τον λόγο επιβίβασης τους, κάποιος θέλει απλώς να ταξιδέψει, άλλος να κλέψει, άλλος να κάνει πειρατεία και να κρατήσει ομήρους για να ικανοποιηθούν τα αιτήματα του, γι’αυτό οι κάμερες θα κάνουν αυτή την δουλειά.

3) Τα λεωφορεία θα διαθέτουν GPS για τον εντοπισμό τους σε περίπτωση απαγωγής, η πειρατείας, σε μέρη δύσβατα είναι πολύ δύσκολη η αναζήτηση του λεωφορείου, και η διαδρομή που θα επιλέξει ο δράστης μπορεί να είναι σε τοποθεσίες όπου τα κινητά δεν θα έχουν σήμα ώστε να χαθούν τα ίχνη τους. Τότε αναλαμβάνουν οι δορυφόροι και τα drones.

4) Θα υπάρχει ένα κουμπί κινδύνου κάτω από το τιμόνι, η κοντά στο τιμόνι όπου όταν αντιληφθεί ο οδηγός ότι βρίσκεται σε κίνδυνο θα το πατήσει και θα ενεργοποιήσει ένα είδος σιωπηλού συναγερμού όπου θα ειδοποιηθεί το κέντρο λήψης σημάτων και η Αστυνομία, αν προσπαθήσει να καλέσει ο οδηγός από το κινητό, και μέχρι να μιλήσει θέλει κάποιο χρόνο, θα τον αντιληφθεί ο δράστης και θα τον απειλήσει να πετάξει το κινητό, ενώ με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιείται αθόρυβα ο συναγερμός και καλείται άμεσα βοήθεια.

5) Η εκπαίδευση του οδηγού πρέπει να γίνεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα από μια σειρά σεμιναρίων αυτοπροστασίας, η εκπαίδευση θα περιλαμβάνει τις σχέσεις του με τους επιβάτες, για παράδειγμα ποτέ δεν πιάνει κουβέντα με ξένους, (ο τρομοκράτης η ο πειρατής για να τον προσεγγίσει αρχικά μπορεί να είναι φιλικός μαζί του), γιατί δίνει πληροφορίες χωρίς να γνωρίζει σε ποιον τις δίνει, τι θα κάνει σε περιπτώσεις απειλής, πειρατείας, μιας κρίσιμης στιγμής και διάφορες ακόμα περιπτώσεις όπου θα εκπαιδεύονται για τέτοιες καταστάσεις, προκειμένου να τις αντιμετωπίσουν. Η ρουτίνα ως γνωστόν σκοτώνει ενώ η γνώση σώζει ζωές…….

6) Με αυτόματο οδηγό, (όπως ο αυτόματος πιλότος σε αεροπλάνο) σε περίπτωση που εξουδετερώσουν τον οδηγό και πάει να το οδηγήσει ο τρομοκράτης η ο πειρατής το λεωφορείο, είτε είναι αυτό στρατιωτικό, είτε αστυνομικό σε μετακίνηση κρατούμενου, είτε τουριστικό, είτε τοπικό κτλ, ο αυτόματος οδηγός θα ζητάει κωδικό επιβεβαίωσης, σε περίπτωση που δεν δοθεί  ο κωδικός,  μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, άμεσα σταματάει το όχημα, κλειδώνει το λογισμικό, σβήνει η μηχανή, ενεργοποιείτε ο συναγερμός και ειδοποιούνται οι αρχές.

 ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ

ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Ήταν 5:50 ξημερώματα Τετάρτης 15 Δεκεμβρίου του 2004, όταν λεωφορείο του ΚΤΕΛ Αττικής έπεφτε στα χέρια λεωφορειοπειρατών. Το λεωφορείο εκτελούσε το δρομολόγιο από Μαραθώνα προς Αθήνα όταν σύμφωνα με τον οδηγό του πούλμαν Χρυσόστομο Μητσό, στη λεωφόρο Μαραθώνος δύο άντρες Αλβανικής καταγωγής που επέβαιναν σε αυτό σαν επιβάτες, σηκώθηκαν από τις θέσεις τους και με τη καραμπίνα που είχαν, πυροβόλησαν μέσα στο λεωφορείο. Μέσα στο πούλμαν επικράτησε πανικός, οι επιβάτες έτρεξαν μπρος τα μπροστινά καθίσματα ενώ ο οδηγός που δεν είχε καταλάβει ακόμη τι είχε συμβεί ακινητοποίησε το λεωφορείο, άνοιξε τις πόρτες και τρία άτομα – ο οδηγός, μία επιβάτης και ο εισπράκτορας- κατάφεραν να βγουν.

Φεύγοντας από το λεωφορείο ο οδηγός σκέφτηκε και πήρε μαζί του τα κλειδιά του οχήματος – κίνηση «ματ» όπως αποδείχτηκε αργότερα για τη λήξη της πειρατείας.

Η κινητοποίηση της αστυνομίας ήταν άμεση, ισχυρές δυνάμεις της ΕΚΑΜ  ακροβολίστηκαν γύρω από το λεωφορείο και η περιοχή αποκλείστηκε.

Στο αστυνομικό τμήμα του Γέρακα μέσα σε λίγη ώρα στήθηκε Συντονιστικό Κέντρο για την παρακολούθηση της υπόθεσης ενώ όλες τις ενέργειες επόπτευε ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Σπύρος Μουζακίτης. Οι δράστες νιώθοντας εγκλωβισμένοι, από το κινητό ομήρου επικοινωνούσαν με ραδιοφωνικούς σταθμούς από τους οποίους ζήταγαν να μεταδοθούν τα αιτήματά τους. «Να αποχωρήσουν οι αστυνομικές δυνάμεις από το σημείο και να πάει άμεσα οδηγός για να οδηγήσει το λεωφορείο μέχρι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος».

Λίγο μετά τις 11:00 δράση ανέλαβε ειδικός διαπραγματευτής της ΕΛΑΣ και μέχρι τις 8 το βράδυ, οι δράστες είχαν απελευθερώσει 17 από τους 23 επιβάτες.

Λίγο μετά τα μεσάνυχτα η πειρατεία έλαβε τέλος, οι δύο δράστες απελευθέρωσαν τους τελευταίους 6 ομήρους που είχαν απομείνει, πέταξαν τα όπλα και παραδόθηκαν στις αρχές.

 

ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Ομηρία οδηγού λεωφορείου ΚΤΕΛ έλαβε χώρα το βράδυ του Σαββάτου 18 Μαΐου 2019 στη Ζαχάρω Ηλείας, λεωφορειοπειρατεία με δράστη έναν Ρομά ο οποίος απειλούσε με μαχαίρι. Σύμφωνα με πληροφορίες ο οδηγός κατάφερε να διατηρήσει την ψυχραιμία του και στάθμευσε το όχημα στην άκρη του δρόμου, ενώ στη συνέχεια δυνάμεις της αστυνομίας μπήκαν στο λεωφορείο και ακινητοποίησαν τον δράστη.  Το λεωφορείο εκτελούσε το δρομολόγιο Κρέστενας – Ζαχάρω. Ο δράστης, με την απειλή μαχαιριού ανάγκασε τον οδηγό να σταματήσει το λεωφορείο στο Αγρίδι, επί της εθνικής οδού Πύργου Κυπαρισσίας και αφού αποβίβασε τους επιβάτες, υποχρέωσε τον οδηγό να συνεχίσει την πορεία του προς τη Ζαχάρω. Οι επιβάτες ενημέρωσαν την αστυνομία για το τι είχε συμβεί και άμεσα ξεκίνησαν δυνάμεις από τη Ζάχαρω, την Κρέστενα και τον Πύργο προκειμένου να απελευθερώσουν και να σώσουν τον οδηγό του ΚΤΕΛ από την ομηρία. Αμέσως μόλις ενημερώθηκε η Αστυνομία ακολούθησε έξω από τη Ζαχάρω το λεωφορείο, κάνοντας σινιάλα διακριτικά στον οδηγό. Αυτός κατάλαβε ότι έπρεπε να δοθεί η δυνατότητα να γίνει επιχείρηση και προφασίστηκε πως έπρεπε να εφοδιαστεί με καύσιμα για να φτάσουν στην Καλαμάτα. Σταματώντας μέσα στην Ζαχάρω σε πρατήριο υγρών καυσίμων, ο δράστης ζήτησε από τον οδηγό να απαιτήσει από τον πρατηριούχο να βάλει καύσιμα και να του δώσει ότι χρήματα είχε στο ταμείο του. Τότε ανοίγοντας την πόρτα ο οδηγός, εισέβαλαν οι αστυνομικοί που ακινητοποίησαν το δράστη και έτσι η ομηρία έλαβε τέλος. Ο δράστης είναι παλιός γνώριμος των Αρχών. Σύμφωνα με πληροφορίες είχε πρωταγωνιστήσει μάλιστα νωρίτερα σε επεισόδιο στο Επιτάλιο.

ΤΡΙΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Σάββατο, 3 Μαΐου 2008, νεαρός οπλισμένος με περίστροφο αστυνομικού, εκτέλεσε εν ψυχρώ οδηγό του ΟΑΣΘ, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από τους αστυνομικούς διώκτες του. Όλα άρχισαν γύρω στις 15.00. Εκείνη την ώρα, εντοπίζεται 32χρονος τοξικομανής, ο οποίος ενέχεται σε υπόθεση κλοπής. Δύο αστυνομικοί αναλαμβάνουν να τον μεταφέρουν στο Αστυνομικό Τμήμα Σίνδου. Μέσα στο περιπολικό, όμως, ο νεαρός καταφέρνει να αρπάξει το υπηρεσιακό περίστροφο του ενός αστυνομικού και να τραπεί σε φυγή! Επιβιβάζεται σε Ι.Χ. τύπου Χιουντάι και κατευθύνεται προς την παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Βέροιας.
Στις 16.15 έχει σημάνει συναγερμός στο κέντρο της Αμέσου Δράσεως. Η καταδίωξη του δραπέτη είναι στο ζενίθ. Ο νεαρός αρπάζει δεύτερο αυτοκίνητο (ένα Polo) και συνεχίζει την τρελή πορεία του. Καταλήγει στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ, στη Σίνδο (στην περιοχή της Διαλογής).Εκεί, παρατάει το Ι.Χ. και κινείται προς το λεωφορείο.
Αναγκάζει τον οδηγό να βάλει μπροστά και να κατευθυνθεί προς τη Βέροια (η αστυνομία υποστηρίζει ότι το λεωφορείο δεν είχε επιβάτες). Το λεωφορείο κάνει οκτάρια και καταλήγει σε χαντάκι, στα πρανή του δρόμου. Σε κάποια στιγμή, φαίνεται πως ο οδηγός προσπάθησε να διαφύγει. Ο νεαρός, όμως, ο οποίος, σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής είχε κολλημένο το πιστόλι στον οδηγό, τον πυροβολεί και τον αφήνει στον τόπο!
Πεζός ο δράστης, βρήκε καταφύγιο σε αποθήκη και από εκεί προσπάθησε να διαφύγει μέσα από τα χωράφια.
Καθώς η καταδίωξη συνεχιζόταν, ο δράστης εισέβαλε σε αγροικία τετραμελούς οικογένειας, πήρε όμηρο τον σύζυγο και πατέρα δυο παιδιών ο οποίος εκείνη την ώρα έφευγε με το αυτοκίνητο του και τον ανάγκασε να βγει στην εθνική οδό. Τραυματισμένος ο ληστής έβγαλε από το ΙΧ τον όμηρο και συνεχίζει την πορεία του προς τον Άγιο Αθανάσιο. Ο δράστης αποβιβάζεται, αρπάζει ένα άλλο Ι.Χ. και η καταδίωξη συνεχίζεται.
Ο δράστης θα αλλάξει κι άλλο αυτοκίνητο και, τελικά, θα συλληφθεί, σε μπλόκο της αστυνομίας, στις 17.50, έξω από τον Άγιο Αθανάσιο.
Στις 19.50, περίπου πέντε ώρες μετά το αρχικό περιστατικό και δυο ώρες μετά τον άδικο χαμό του 59χρονου οδηγού του ΟΑΣΘ, οι συγγενείς του (οι δύο κόρες του και η σύζυγός του) δεν έχουν καμία ενημέρωση για το τι έγινε. Μόλις έχει ολοκληρωθεί η νεκροψία, από τον ιατροδικαστή Μ. Τσούγκα, ο οποίος δηλώνει:
“Το θύμα έχει βληθεί από πολύ κοντινή απόσταση, σχεδόν εξ επαφής. Η είσοδος του βλήματος έγινε από αριστερά, στη μασχαλιαία χώρα και η έξοδος από τη δεξιά κοιλιακή χώρα. Το 38άρι βλήμα διαπέρασε, διαγώνια, το σώμα του. Όπως καταλαβαίνετε, ήταν μοιραίο. Προφανώς ο οδηγός προσπάθησε να διαφύγει και ο δράστης τον πυροβόλησε. Δεν φαίνεται να υπήρξε πάλη”.
Η ένορκη διοικητική εξέταση αφορά τις ευθύνες δύο αστυνομικών από το τμήμα Κορδελιού(από τα χέρια των οποίων ξέφυγε ο δράστης) και τεσσάρων από το αστυνομικό τμήμα Σίνδου (που καταδίωκαν το λεωφορείο του ΟΑΣΘ, χωρίς να αποτρέψουν την εν ψυχρώ εκτέλεση του οδηγού).  Σωρεία εγκληματικών λαθών της Αστυνομίας που ακόμη και στελέχη της ηγεσίας της τα αποδίδουν σε ανικανότητα, οδήγησαν στο τραγικό φιάσκο της απόδρασης 32 χρονου τοξικομανούς, ο οποίος πυροβόλησε και σκότωσε 59χρονο οδηγό λεωφορείου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Ισόβια και επιπλέον 21 χρόνια κάθειρξης επέβαλε το Μικτό Ορκωτό Εφετείο Θεσσαλονίκης στον 32 χρονo.

 

ΤΕΤΑΡΤΗ  ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Στις 29 Μαΐου 1999 με δράστη τον 25χρονο Αλβανό Φλαμούρ Πίσλι ξεκίνησε η λεωφορειοπειρατεία από το Κάτω Σχολάρι Θεσσαλονίκης με λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ομήρους επιβάτες-κατοίκους της περιοχής όπου είχε δραματική κατάληξη στο Ελμπασάν της Αλβανίας, που εκτός από τον δράστη, οι Αλβανοί αστυνομικοί από ασυνεννοησία κατά τη διάρκεια επιχείρησης απελευθέρωσης των 9 ομήρων σκότωσαν εν ψυχρώ τον νεαρό Γιώργο Κουλούρη από το Κάτω Σχολάρι, χωρίς καμία διαπραγμάτευση. Ο δράστης είχε ως κίνητρο την εκδίκηση, επειδή όπως υποστήριζε είχε κατηγορηθεί άδικα για υπόθεση κατοχής τριών όπλων. Ζητούσε λύτρα 50 εκατομμυρίων δρχ. και ασφαλή μετάβαση στην πατρίδα του. Μετά μια τρελή πορεία στους δρόμους της πόλης, στο Κάτω Σχολάρι, στη Θέρμη Θεσσαλονίκης και τα ελληνοαλβανικά σύνορα η πρώτη λεωφορειοπειρατεία εξελίχθηκε σε ένα απίστευτο αλαλούμ, όπου ο οπλισμένος δράστης προσεγγιζόταν από τηλεοπτικές κάμερες και δημοσιογράφους, ενώ η Αστυνομία αδυνατώντας να χειριστεί την πρωτόγνωρη γι’ αυτήν κατάσταση τότε, δεν μπόρεσε να παρέμβει και να εφαρμόσει κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης, γιατί ήταν εντελώς ανεκπαίδευτοι και απροετοίμαστοι για τέτοιες περιπτώσεις, απλώς συνόδευε το λεωφορείο…..

Στη δεύτερη  λεωφορειοπειρατεία, 15 Ιουλίου 1999, που είχε ξεκινήσει από το Πολύκαστρο Κιλκίς με δράστη τον 33χρονο δράστη Αρμπεν Σούφα, η εξέλιξη ήταν εντελώς διαφορετική. Οι αστυνομικοί κάτω από την καθοδήγηση εξειδικευμένης ομάδας κατέστρωσαν συγκεκριμένο σχέδιο. Η λεωφορειοπειρατεία πήρε τέλος έξω από το χωριό Παλαίστρα Φλώρινας, το τρίτο από τα τέσσερα σημεία που είχε επιλέξει η αστυνομία για να ακινητοποιήσει το λεωφορείο. Οι αξιωματικοί ενήργησαν κατόπιν σχεδίου που υπέδειξε ο ειδικός χειριστής τέτοιων καταστάσεων κ. A. Γιαπιτζόγλου. Καθοριστική ήταν και η πρωτοβουλία που πήραν δύο από τους επιβάτες, οι οποίοι με κίνδυνο της ζωής τους εξουδετέρωσαν την απ ασφαλισμένη χειροβομβίδα που κρατούσε ο Αλβανός απαγωγέας, ενώ στη συνέχεια έπεσε νεκρός από τη σφαίρα ενός ελεύθερου σκοπευτή της Αστυνομίας.

 

Τελειώνοντας το άρθρο να επισημάνω ότι οι πειρατείες είναι ένα σύνθετο έγκλημα, που πρέπει να τοποθετηθεί και να αντιμετωπιστεί σαν έγκλημα εκβιασμού και παράνομης βίας, γιατί τόσο με τις αεροπειρατείες, όσο με τις υπόλοιπες πειρατείες πλοίων και τα τελευταία χρόνια με τα λεωφορεία, η άλλες καταστάσεις ομηρίας, επιδιώκεται να μεγιστοποιηθεί το αποτέλεσμα από αυτές. Έτσι οι κάθε είδους πειρατές μέσω των ομήρων εκβιάζουν είτε επιχειρήσεις είτε κυρίως κυβερνήσεις, ξέροντας ότι δεν θα βρεθεί καμιά κυβέρνηση δημοκρατικά εκλεγόμενη να αντέξει το κόστος και τα αποτελέσματα μιας τέτοιας πράξης. Δεδομένου ότι η οποιαδήποτε κυβέρνηση θα βρεθεί προ του διλλήματος η να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις των εκβιαστών αυτού του είδους η να αντιμετωπίσει δυναμικά την κατάσταση θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των ομήρων, που πολλές φορές είναι πάρα πολλοί και κάθε ηλικίας. Τις πράξεις αυτού του είδους πρέπει να τις διακρίνουμε ανάλογα του μέσου επί του οποίου εκδηλώνεται η πειρατεία και ανάλογα με τα αιτήματα τα οποία διατυπώνουν οι πειρατές. Το σημαντικότερο πάντως για μένα είναι να υπάρχει σε ένα κράτος Οργάνωση, ετοιμότητα για τέτοιες καταστάσεις, και πάνω απ’όλα εκπαίδευση! 

 

ΜΠΛΙΑΜΠΤΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (SECURITY SPECIALIST)
  • MASTER OF SCIENCE DEGREE, (MSc) IN CRIMINAL JUSTICE EXECUTIVE MANAGEMENT
  • DOCTORATE DEGREE, (PhD)  IN ENVIRONMENTAL CRIMINOLOGY   
  • DOCTORATE DEGREE, (PhD) IN BEHAVIORAL CRIMINOLOGY

Χρήσιμα Links:




error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!