ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Krav Maga, Krav-Maga, Kravmaga, KMP, Thessaloniki, Greece, Chris Oikonomou, Κραβ Μαγκα, ΚΡΑΒ ΜΑΓΚΑ, Μαχητικο Κραβ Μαγκα, Χρηστος Οικονομου
19749
post-template-default,single,single-post,postid-19749,single-format-standard,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Ένα νέο εξαιρετικό άρθρο από τον μέντορα και expert στην ασφάλεια, κύριο Μπλιάμπτη Ευθύμιο, με τίτλο “Ασφάλεια στον Χώρο Εργασίας”. Και σε αυτό το άρθρο χρησιμοποιεί τις πολύτιμες γνώσεις του, από το τελευταίο διδακτορικό πάνω στην συμπεριφοριστική εγκληματολογία, αναλύει τα εγκλήματα που διαπράττονται στον χώρο εργασίας, όπως απειλή βόμβας, βία στον χώρο εργασίας, ενδοεργασιακή βία, σεξουαλική παρενόχληση, συνεχίζει δίνοντας Γενικά και Ειδικά μέτρα ασφαλείας για τους εργαζόμενους, και στο τέλος μας καταθέτει δυο ενδιαφέρον περιπτώσεις από εργαζόμενους που συμμετείχαν σε σεμινάρια που δίδασκε. Το άρθρο δεν αφορά την Υγιεινή και ασφάλεια…. Αποκλειστικά από την KMP International ®

 

Πρόσφατα ψηφίστηκε και ο νόμος 4808/2021 για την αντιμετώπιση της βίας στον εργασιακό χώρο

 

ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΕΞΕΩΝ

ΕΡΓΑΣΙΑ = σωματική ή διανοητική προσπάθεια που καταβάλλεται για να κάνει κάποιος κάτι, κοινά δουλειά – η καθημερινή επαγγελματική απασχόληση έναντι αμοιβής,  ο τρόπος με τον οποίο εργάζεται κάποιος, η τεχνοτροπία, ο κόπος ή η αμοιβή για την εκτέλεση ενός έργου.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ = σταθερότητα, σιγουριά, έλλειψη κινδύνου

Ένας μεγάλος μύθος σχετικά με την βία στο χώρο εργασίας, είναι ότι συνήθως διαπράττεται από δυσαρεστημένους εργαζόμενους. Είναι γεγονός ότι το ποσοστό αφεντικών και συναδέλφων που δολοφονήθηκαν από μαινόμενους πρώην εργαζόμενους έχει διπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια αλλά τα εγκλήματα αυτά αποτελούν μόνο το 10% των ανθρωποκτονιών στο χώρο εργασίας. Τα περισσότερα εγκλήματα στον εργασιακό χώρο όπως, ληστείες, βιασμοί και σεξουαλικές παρενοχλήσεις διαπράττονται από αγνώστους η άτομα που γνωρίζουμε ελάχιστα. Οι εγκληματίες  φτάνουν εύκολα στα ενδότερα των γραφείων προφασιζόμενοι πως είναι εκεί για κάποια συντήρηση ή επισκευή. Δυσαρεστημένοι πελάτες επίσης μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο, αφού αισθάνονται πως θίγονται τα συμφέροντα τους από την εταιρεία…για παράδειγμα σε τράπεζες, δημόσιες υπηρεσίες, ιδιωτικές εταιρείες, εργοστάσια, πολυεθνικές, βιομηχανίες έχουν συμβεί ακραία βίαια περιστατικά.

 

Βομβιστική απειλή και σχεδιασμός έκτακτης ανάγκης.

Συνήθως οι περισσότερες τηλεφωνικές απειλές καταλήγουν σε φάρσες, για να δουν οι δράστες την ετοιμότητα που υπάρχει στον συγκεκριμένο χώρο. Σε περίπτωση που θέλουν να σκοτώσουν ανθρώπους δεν ενημερώνουν. Εάν εργάζεστε σε γραφείο, εργοστάσιο, η σε οποιοδήποτε κτίριο, ο εργοδότης σας είναι υπεύθυνος στο  να έχει έτοιμο σχέδιο αντιμετώπισης βομβιστικής απειλής. Σε αυτό το σχέδιο πρέπει να προβλέπονται:

1)  Οδηγίες σε όλο το προσωπικό, ειδικά στους υπαλλήλους υποδοχής, σχετικές με την αντιμετώπιση βομβιστικής απειλής.

2)  Εκπαίδευση αυτών που απαντούν στα τηλέφωνα η κάνουν αναγγελίες στο κοινό.

3)  Διαδικασίες εκκένωσης και προστασίας οποιουδήποτε επιμέρους χώρου εργασίας.

4)   Διαδικασίες για την εγκατάλειψη του κτιρίου και την καταμέτρηση των εργαζομένων.

5) Τρόποι ειδοποίησης για Ιατρική βοήθεια.

6) Εκπαίδευση όλων των εργαζομένων στην αναγνώριση ύποπτων δεμάτων και ύποπτων αλλοιώσεων του φυσικού περιβάλλοντος.

7) Προκαθορισμένο προσωπικό εξοικειωμένο με τις εγκαταστάσεις, για να βοηθήσει τις αρχές στις έρευνές τους.

8) Οι υπάλληλοι παίρνουν πάντα μέτρα να υπάρχουν αντίγραφα ασφαλείας για την προστασία ευαίσθητων εγγράφων και δεδομένων σε περίπτωση έκρηξης.

9) Ερωτήσεις που πρέπει να απαντηθούν σε περίπτωση βομβιστικής απειλής είναι η ακριβής μέρα και ώρα της απειλής, πως αναφέρθηκε και ποιες ακριβώς ήταν οι λέξεις του καλούντος.

10)  Ερωτήσεις που θα πρέπει να τεθούν στον τρομοκράτη που ειδοποιεί, είναι:  πότε θα εκραγεί η βόμβα, που είναι η βόμβα αυτή την στιγμή, το είδος της βόμβας, με τι μοιάζει και γιατί την τοποθέτησε, προσέχουμε την φωνή τους καλούντος, άνδρας η γυναίκα, νέος η ηλικιωμένος, αν έχει κάποια ιδιαίτερη προφορά, πόση ώρα διήρκησε η κλήση. Αυτοί που απαντούν  στα τηλέφωνα για την εταιρεία θα πρέπει να έχουν αυτές τις ερωτήσεις γραμμένες σε μια κόλλα χαρτί. Αναφέρετε όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες, σε επιχειρήσεις όπου  μαγνητοφωνούνται οι τηλεφωνικές συνομιλίες, είναι ακόμα καλύτερα. Ραδιοτηλέφωνα η κινητά τηλέφωνα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται, από την στιγμή που η απειλή γνωστοποιείται. Τα μέσα αυτά είναι δυνατόν να ενεργοποιήσουν τον εκρηκτικό μηχανισμό της βόμβας.

 

Βία στον χώρο εργασίας

–  Τα περισσότερα περιστατικά βίας στον χώρο εργασίας προκαλούνται από πελάτη ή κάποιον άλλο τρίτο εις βάρος της εταιρείας και όχι από δυσαρεστημένο εργαζόμενο. Αυτό σημαίνει ότι αυτοί που συναλλάσσονται απευθείας με το κοινό είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στον κίνδυνο εργασιακής βίας. Ο Εργοδότης οφείλει επίσης να έχει έτοιμα ολοκληρωμένα προγράμματα πρόληψης της εργασιακής βίας. Πρέπει να γνωρίζει που αναπτύσσονται τριβές μεταξύ προσώπων αλλά και μεταξύ των διαφόρων τμημάτων, η τριβές στην ιεραρχία και να είναι σε θέση να προλαμβάνει βίαιες ενέργειες. Το πρόγραμμα πρέπει να περιλαμβάνει συμβουλές, ώστε οι εργαζόμενοι να βοηθηθούν ώστε να αντιμετωπίσουν τα επακόλουθα της βίας. Η Αυστηρή προειδοποίηση και η απόλυση σε περίπτωση μη συμμόρφωσης είναι βασικά εργαλεία για την πρόληψη της εργασιακής βίας.

 

Ενδοεργασιακή βία.  

Πολύ συχνά η εργασιακή βία εκδηλώνεται μέσα στους χώρους της δουλειάς. Η Καλύτερη άμυνα είναι να δείχνετε κατανόηση προς τους συναδέλφους σας και γενικά προς τους εργαζόμενους. Μάθετε να παρατηρείτε τα σημάδια που προειδοποιούν για την εκδήλωση της βίας. Τέτοια προειδοποιητικά σημάδια είναι: τηλεφωνήματα που αφήνουν τον εργαζόμενο στεναχωρημένο, αδικαιολόγητες απουσίες του εργαζόμενου, απροθυμία να κάνει φιλίες και, βεβαίως, οι μώλωπες στο σώμα του. Αυτά δείχνουν ότι ο εργαζόμενος περνάει δύσκολες στιγμές και ότι η συμπεριφορά του στον χώρο εργασίας πιθανόν να μην είναι η ιδανική.  Ο  εργοδότης, παρόλο που τον αφορούν τα προβλήματα των υπαλλήλων του , γιατί έχουν άμεση επίπτωση στην απόδοση τους, δεν έχει υποχρέωση να προστατεύει τον εργαζόμενο, αλλά έχει κάθε συμφέρον να πάρει στα σοβαρά υπόψη του την κατάσταση, προτείνοντας ένα πρόγραμμα που θα προσφέρει σε όλους τους εργαζόμενους νομική βοήθεια και συμπαράσταση κοινωνικών λειτουργών, οικογενειακών συμβούλων και οίκων προστασίας κακοποιημένων ατόμων. Οι εργοδότες πρέπει να έχουν αναρτημένο κανονισμό, σχετικά με τη βία, όπου θα απαγορεύονται οι λεκτικές και φυσικές απειλές, η άσκηση σωματικής βίας οιουδήποτε είδους, η κατοχή όπλων και θα αναφέρονται ξεκάθαρα τα μέτρα που θα λαμβάνονται σε περίπτωση παραβίασης του κανονισμού αυτού. Ενώ οι παραπάνω πολιτικές είναι ζωτικής σημασίας, μην επιδιώξετε να εφαρμόσετε τακτικές μηδενικής ανοχής οι οποίες δεν αφήνουν χώρο για διέξοδο από άδικη κρίση εις βάρος ενός καταπιεσμένου υπαλλήλου, γιατί τέτοιες άκαμπτες τακτικές μπορεί να οξύνουν περισσότερο την κατάσταση. Οπωσδήποτε ο καλός κανονισμός και οι προληπτικές συμβουλές είναι τα καλύτερα μέσα για την αντιμετώπιση της ενδοεργασιακής βίας. Σε αντίθεση με άλλες μορφές βίας, η ενδοεργασιακή βία μπορεί εύκολα να προληφθεί, γιατί συνήθως προηγείται μια μακρά σειρά από προειδοποιητικά σημάδια. Με την κατάλληλη επαγγελματική επιμόρφωση είναι δυνατόν να μάθετε να αναγνωρίζετε αυτά τα σημάδια και να ενεργείτε προληπτικά προτού συμβεί μια τραγωδία.

 

Σεξουαλική παρενόχληση

Είναι η συμπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα, που μπορεί να είναι λεκτική, μη λεκτική ή σωματική, όπως ανεπιθύμητη επαφή, προσβλητική πρόταση, χειρονομία η θωπεία σεξουαλικής φύσης, η οποία εκδηλώνεται με σκοπό η αποτέλεσμα την προσβολή της αξιοπρέπειας του ατόμου, ιδίως με την δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού η επιθετικού περιβάλλοντος. Η σεξουαλική παρενόχληση χρησιμοποιείτε συχνά και ως εκβιαστική απειλή, προκειμένου να εξαναγκάσει κάποιον να υποκύψει στην πίεση αυτή, για να βρει εργασία η για να διατηρηθεί στην εργασία, για να μπει σε μια σχολή και , γενικά, για να αποφύγει τις οποιεσδήποτε δυσάρεστες συνέπειες από κάποιον ιεραρχικά ανώτερο του. Η Σεξουαλική παρενόχληση τιμωρείται και από τον νέο ποινικό κώδικα. (Ο Νόμος 3488/2006 περί σεξουαλικής παρενόχλησης έχει καταργηθεί)

Άρθρο 343  Κατάχρηση σε γενετήσια πράξη

Νέου Ποινικού κώδικα Ν.4619/2019

    Με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή τιμωρούνται:
α) όποιος υποχρεώνει άλλον σε επιχείρηση ή ανοχή γενετήσιας πράξης, με κατάχρηση σχέσης εργασιακής εξάρτησης οποιασδήποτε φύσης,
β) όποιος υποχρεώνει άλλον σε επιχείρηση ή ανοχή γενετήσιας πράξης, εκμεταλλευόμενος την άμεση ανάγκη του να εργασθεί,
γ) οι διορισμένοι ή οπωσδήποτε εργαζόμενοι σε φυλακές ή άλλα κρατητήρια, σε αστυνομικές υπηρεσίες, σε σχολές, παιδαγωγικά ιδρύματα, νοσοκομεία, κλινικές ή κάθε είδους θεραπευτικά καταστήματα ή σε άλλα ιδρύματα προορισμένα να περιθάλπουν πρόσωπα που έχουν ανάγκη από βοήθεια αν, με κατάχρηση της θέσης τους, υποχρεώσουν σε γενετήσια πράξη πρόσωπο που έχει εισαχθεί σ’ αυτά τα ιδρύματα.

Είναι πλημμέλημα και τιμωρείται αυτεπάγγελτα, φυσικά για να τιμωρηθεί ο δράστης θα πρέπει  και να υπάρχουν αποδείξεις, γι’αυτό επιβάλλετε να: κρατήσετε γραπτό ιστορικό των γεγονότων όπως, ώρες, συναντήσεις, προτάσεις, σχόλια, χειρονομίες, μάρτυρες. Εξετάστε το ενδεχόμενο να στείλετε ένα συστημένο γράμμα σε αυτόν που σας παρενοχλεί, ώστε να υπάρχει γραπτή απόδειξη της απαίτησης σας, προκειμένου να πάψει να σας παρενοχλεί. Εάν η προσβλητική πιεστική συμπεριφορά συνεχίζεται, εξετάστε το ενδεχόμενο να διαμαρτυρηθείτε επισήμως στην διεύθυνση. Ενδέχεται σε ακραίες περιπτώσεις, να χρειαστούν ένδικα μέσα. Βεβαιωθείτε ότι η διεύθυνση της εταιρείας ή του οργανισμού όπου εργάζεστε είναι άξια εμπιστοσύνης σας και ότι είναι σε θέση να σας προσφέρει εχεμύθεια, ασφάλεια και προστασία ώστε να προστατεύσει την προσωπικότητά σας. Εάν συμβεί να φοβηθείτε για την ασφάλεια σας, μη διστάσετε να εγκαταλείψετε το μέρος όπου παρενοχλείστε, πηγαίνετε σε φίλους ή συναδέλφους, φωνάξτε για βοήθεια η απευθυνθείτε στην Αστυνομία. Πάντοτε να εμπιστεύεστε το ένστικτό σας.

 

Επικίνδυνα σημεία στον χώρο εργασίας

    Οι Ανελκυστήρες ενός κτιρίου συνιστούν περιοχή υψηλού κινδύνου, ληστές, βιαστές και άλλοι κακοποιοί συχνά χρησιμοποιούν αυτό τον χώρο για να παγιδεύσουν το θύμα τους, πατώντας το stop  ανάμεσα στους ορόφους η οδηγώντας το θύμα σε όροφο όπου άλλη εγκληματική ομάδα τους περιμένει. Όταν περιμένετε τον ανελκυστήρα να στέκεστε σε κάποια απόσταση από την πόρτα, ώστε να μην μπορούν να σας σπρώξουν η να σας σύρουν μέσα, όταν ανοίξουν οι πόρτες. Όταν είστε μέσα στον ανελκυστήρα με έναν άγνωστο, μπορείτε να μείνετε μπροστά στον πίνακα των κουμπιών, ώστε να μπορείτε να βγείτε αμέσως έξω σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, δυσκολεύοντας συγχρόνως τον κακοποιό να χρησιμοποιήσει το stop. Εάν δεν αισθάνεστε άνετα, μην διστάσετε να βγείτε αμέσως πριν κλείσουν οι πόρτες. Δύο λεπτά καθυστέρηση, δεν αξίζουν τίποτε μπροστά στην ψυχική σας ηρεμία.

     Οι Τουαλέτες είναι επικίνδυνες και το μεγαλύτερο ποσοστό εγκλημάτων γίνεται σε αυτές. Προτιμότερες είναι οι κλειδωμένες τουαλέτες που δεν είναι προσβάσιμες στο κοινό, όπως επίσης και οι πολυσύχναστες τουαλέτες, που είναι πολύ πιο ασφαλείς από τις απομονωμένες. Αποφεύγετε τις τουαλέτες εκτός ωραρίου εργασίας  και γενικότερα σε ώρες μειωμένης κίνησης.

Εκτός ωραρίου εργασίας Μετά το πέρας της εργασίας, το καλύτερο είναι να φεύγετε όλοι μαζί η  παρέες – παρέες. Εάν όμως πρέπει να εργαστείτε εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας, φροντίστε να έχετε μαζί σας κάποιον φίλο η συνάδελφο.

Χώροι Στάθμευσης, Γκαράζ Αποφεύγετε τους χώρους στάθμευσης εκτός ωρών εργασίας. Εάν είναι Σαββατοκύριακο η αργά το βράδυ, προσπαθήστε να σταθμεύσετε μπροστά στο κτίριο. Πάντα να έχετε μια φιλική παρέα, όταν επιστρέφετε στον χώρο στάθμευσης και πάντα να ελέγχετε γύρω και μέσα στο αυτοκίνητο, πριν μπείτε μέσα.

Μέτρα ασφαλείας στον χώρο Εργασίας  

Γενικά Μέτρα ασφαλείας

1) Σε περίπτωση που έχετε διαφορές με συναδέλφους και δεν μπορείτε να συνεννοηθείτε, ζητήστε από ένα τρίτο πρόσωπο να σας βοηθήσει να λύσετε τις διαφορές σας, η ζητήστε την βοήθεια του προϊσταμένου σας, οι βρισιές, οι προσβολές και η βία δεν είναι λύσεις, αντιθέτως επιδεινώνουν την κατάσταση, αν γίνεται να σας αλλάξουν βάρδιες ώστε να μην συναντιέστε, η να μεταφερθείτε σε άλλο χώρο προσωρινά.

2) Μην φυλάτε στο γραφείο σας ταυτότητες, χρήματα, βιβλιάρια επιταγών και οποιαδήποτε προσωπικά είδη.

3) Προσπαθήστε να είστε με φιλική συντροφιά στην έξοδό σας από τον χώρο της εργασίας σας, καθώς κι όταν επιστρέφετε με οποιοδήποτε μέσο στο σπίτι σας.

4) Καλό είναι να μην γίνεται γνωστό πότε πρόκειται να κάνετε κατάθεση, ανάληψη η μεταφορά χρημάτων… Υπάρχουν αμέτρητες περιπτώσεις εργαζομένων, ταχυδρόμων, διαφόρων υπαλλήλων, που είχαν μαζί τους μεγάλα χρηματικά ποσά, και τους λήστεψαν στο δρόμο, τυχαίο; Δεν νομίζω, γνώριζαν για τα χρήματα άτομα από τον κύκλο τους, και τους παρακολουθούσαν, πριν τους ληστέψουν.

5) Προσέξτε αν οι εγκαταστάσεις που εργάζεστε είναι καλά φωτισμένες και φυλασσόμενες, τα μέτρα ασφαλείας που έχει πάρει ο εργοδότης σας είναι επαρκή; Εάν όχι πάρτε κάποια δικά σας μέτρα.

6) Ζητήστε από τον εργοδότη σας αν γίνεται και υπάρχει τέτοια δυνατότητα να προβλέψει κάποια εκπαίδευση σχετικά με τις δυνατότητες αναγνώρισης και αντιμετώπισης επιθετικών συμπεριφορών εφόσον υπάρχουν.

7) Αν ασχολείστε με εξωτερικές εργασίες πρέπει να είστε ενήμεροι για τους κινδύνους που διατρέχετε, όταν βρεθείτε σε ένα ξένο περιβάλλον, γι’αυτό σιγουρευτείτε ότι κάποιος γνωρίζει που είστε, με ποιον είστε και πως μπορεί να σας βρει σε περίπτωση που σας ψάξει.

8) Σε ιδιαίτερα δύσκολες αποστολές πάρτε μαζί σας ένα σκύλο που μπορεί να ταξιδεύει μαζί σας, όταν πρόκειται να συναντήσετε πελάτες. Εάν έχετε συνάντηση με πελάτη για πρώτη φορά, προτιμήστε να τον συναντήσετε στο δικό σας γραφείο. Εάν πρέπει να τον συναντήσετε στην δική του περιοχή και η διαίσθησή σας λέει ότι κάτι δεν πάει καλά, πάρτε κάποιον μαζί σας.

9) Όταν μπαίνετε σε έναν κλειστό χώρο με έναν άγνωστο πελάτη, να τον ακολουθείτε από πίσω, να αφήνετε τις πόρτες ξεκλείδωτες πίσω σας η ανοιχτές εάν είναι δυνατόν και πάντοτε να έχετε στο μυαλό σας τους δρόμους απόδρασης.

10) Μην αφήνετε έναν άγνωστο να στέκεται ανάμεσα στην πόρτα και σε εσάς, εάν η διαίσθησή σας λέει να φύγετε, φύγετε!

 

Ειδικά Μέτρα Ασφαλείας

Αν είστε εμπορικοί αντιπρόσωποι, ή η δουλειά σας είναι τέτοια, ώστε να ταξιδεύετε συχνά και να αλλάζετε συνεχώς περιβάλλον, τότε πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και σε μόνιμη εγρήγορση με τον κόσμο και τις περιστάσεις γύρω σας.

1) Γνωρίστε τους ανθρώπους που συναντάτε κατά την τακτική σας διαδρομή: Υπαλλήλους ξενοδοχείων, εστιατορίων, πρατηρίων καυσίμων και οποιονδήποτε άλλον μπορεί να σας αναγνωρίσει. Δημιουργείστε ένα δίκτυο από ανθρώπους που σας γνωρίζουν, σας συμπαθούν και τους συμπαθείτε.

2) Κρατάτε τακτική επαφή με το γραφείο σας. Σιγουρευτείτε ότι κάποιος γνωρίζει ανά πάσα στιγμή που βρίσκεστε, πότε και που θα συναντήσετε τον επόμενο πελάτη. Φροντίστε να φτάνετε στον προορισμό σας προτού νυχτώσει.

3) Να έχετε στο αυτοκίνητό σας ένα βαλιτσάκι έκτακτης ανάγκης που να περιλαμβάνει φακό, μπαταρίες, κουβέρτα, νερό, τροφή, σπίρτα, φαρμακευτικό υλικό, κινητό τηλέφωνο, φωτοβολίδες και εργαλεία.

4) Αν μένετε σε ξενοδοχείο, ελέγχετε το περιβάλλον σας όπως κάνετε στο σπίτι σας. Παρκάρετε κοντά στην είσοδο και φροντίστε ώστε ο υπάλληλος στην ρεσεψιόν να μη φωνάξει δυνατά το όνομά σας και τον αριθμό του δωματίου σας. Μην παρκάρετε σε αριθμημένη θέση που αντιστοιχεί στον αριθμό του δωματίου σας και να προσέχετε σε ποιον αφήνετε το αυτοκίνητό σας. Οι υπάλληλοι στον χώρο στάθμευσης μπορεί να μην είναι όλοι πραγματικοί υπάλληλοι.

5) Προτιμάτε ξενοδοχεία που έχουν κλειδιά με ηλεκτρονική κάρτα και όχι απλά μηχανικά κλειδιά. Όταν ένα κλειδί επαναπρογραμματιστεί, είναι δύσκολο για έναν ξένο να μπει στο δωμάτιο σας. Για να φυλάξετε ακριβά πράγματα, χρησιμοποιήστε το χρηματοκιβώτιο του ξενοδοχείου.

6) Τα ασφαλέστερα δωμάτια του ξενοδοχείου, σε περιπτώσεις πυρκαγιάς, βρίσκονται σε χαμηλούς ορόφους. Οι υψηλότεροι όροφοι προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια από τους κλέφτες. Δωμάτια κοντά στους ανελκυστήρες θεωρούνται γενικά πιο ασφαλή, γιατί συνήθως εκεί υπάρχει περισσότερη κίνηση. Αντίθετα, λιγότερο ασφαλή είναι τα δωμάτια που βρίσκονται κοντά στο κλιμακοστάσιο.

7) Να έχετε πρόχειρα τα κλειδιά του ξενοδοχείου και του αυτοκινήτου, ώστε να μπορείτε να μπείτε γρήγορα αν χρειαστεί. Αν επιθυμείτε να σας φέρουν κάτι στο δωμάτιο σας, ζητήστε από την ρεσεψιόν να σας πει το όνομα του υπαλλήλου που θα έρθει στο δωμάτιο και μην αφήσετε να μπουν άλλα, τρίτα πρόσωπα. Εάν δεν αισθάνεστε άνετα με κάποιον υπάλληλο του ξενοδοχείου, εξακριβώστε την ταυτότητα του στην ρεσεψιόν, πριν τον αφήσετε να μπει στο δωμάτιο σας.

8) Μην είστε σίγουροι ότι τα ακριβά ξενοδοχεία είναι ασφαλή. Για την ασφάλεια σας, σημαντικό στοιχείο είναι η γειτονιά και όχι η τιμή του ξενοδοχείου. Μια γειτονιά με υψηλή εγκληματικότητα δεν δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας, ανεξάρτητα από το πόσο πολυτελή είναι το ξενοδοχείο. Όταν βρίσκεστε σε μια επαρχιακή πόλη εκτός της δικής σας πόλης, να φοράτε αθλητικά παπούτσια ώστε να μπορείτε να τρέξετε και ποτέ να μην φοράτε επώνυμα ρούχα. Τα επώνυμα ρούχα ίσως δείχνουν ότι έρχεστε από άλλη πόλη, άρα είστε ξένος και άσχετος προς την περιοχή και επομένως εύκολο θύμα.

9) Στα Αεροδρόμια, στα ξενοδοχεία, σε σταθμούς λεωφορείων, εστιατόρια, η άλλους δημόσιους χώρους, αποφεύγετε να τηλεφωνείτε, να πηγαίνετε στις τουαλέτες, να χαζεύετε τηλεόραση, να παρακολουθείτε φασαρίες η συνομιλίες που αποσπούν την προσοχή σας από τις αποσκευές σας. Προσέχετε τις αποσκευές σας ενώ διαβάζετε, ακόμα και όταν τις έχετε ανάμεσα στα πόδια σας.

10)  Όταν βρίσκεστε σε μια ξένη πόλη, φροντίστε να έχετε δυο πορτοφόλια. Στο ένα να έχετε όσα χρήματα υπολογίζετε να ξοδέψετε την ημέρα. Τα υπόλοιπα χρήματα, πιστωτικές κάρτες, επιταγές και άλλα σπουδαία έγγραφα, τα τοποθετείτε στο άλλο πορτοφόλι το οποίο δεν το εμφανίζετε δημόσια.

 

Παρακάτω δίνω δυο ενδιαφέρον περιπτώσεις εργαζομένων με περιστατικά που τους έχουν συμβεί. 

Απαντήσεις από ερωτήσεις συμμετεχόντων σε σεμινάριο

Περίπτωση σε γήπεδο 1) Συμμετέχων: Δάσκαλε εργάζομαι φύλακας σε Ιδιωτική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας, και συνεχώς μας πηγαίνουν στα γήπεδα, πολλές φορές με έχουν βρίσει φίλαθλοι, και απειλήσει για να τους αφήσουμε να μπαίνουν χωρίς εισιτήριο, τις προάλλες χτύπησαν έναν άλλον φύλακα με σιδερογροθιά και μπήκαν καμιά τριανταριά μαζί. Πως μπορούμε να προστατευτούμε την ώρα που εργαζόμαστε εκεί; οι επόπτες συνέχεια μας λένε μην δίνετε σημασία, κοιτάξτε την δουλειά σας…

 –  Με τους συναδέλφους σου υπάρχει συνεργασία;

Συμμετέχων : Ναι, φυσικά.

–  Οι φίλαθλοι που λες ότι σας βρίζουν και σας απειλούν σας πλησιάζουν ξαφνικά και χωρίς να τους πείτε τίποτα αρχίζουν να σας βρίζουν; Αστυνομία εκεί δεν υπάρχει;

Συμμετέχων : Οι μπάτσοι είναι δυο τρεις σε κάθε θύρα  και πιάνουν την κουβέντα, κάθονται πίσω η απέναντι από την θύρα, εμάς βάζουν να ακυρώνουμε τα εισιτήρια και τα διαρκείας. Τις περισσότερες φορές ούτε σωματικό έλεγχο δεν κάνουν για αναπτήρες και καπάκια, μόνο τα πανό ελέγχουν. Ορισμένοι φίλαθλοι έρχονται και μας ζητάνε να μπουν χωρίς εισιτήριο βρίσκοντας δικαιολογίες.

–  Ξεκινάτε διάλογο;

Συμμετέχων : Ναι

Απάντηση : Να γνωρίζετε ότι στα γήπεδα επικρατεί η ψυχολογία του πλήθους, φωνάζει κάποιος ένα σύνθημα και ακολουθούν οι υπόλοιποι, ποτέ δεν πιάνουμε την κουβέντα, και ποτέ δεν διαπραγματευόμαστε στις θύρες, αν κάτσεις και πιάσεις την κουβέντα εκτίθεσαι, και είναι επικίνδυνο, αν το ξεκόψεις όμως από την αρχή ευγενικά και σταματήσεις τον διάλογο τότε δεν θα το συνεχίσουν. Θυμάμαι όταν εργαζόμουν κι εγώ στα γήπεδα ερχόταν και μου έπιαναν την κουβέντα, δεν μιλούσα, δεν τους κοιτούσα, και δεν διαπραγματευόμουν, και φυσικά δεν με πλησίαζαν. Οι υπόλοιποι φύλακες που τους μιλούσαν,  δεχόταν συχνά επιθέσεις λεκτικές και σωματικές. Επίσης όταν βρισκόμαστε μέσα στο γήπεδο ποτέ δεν κοιτάμε τους φιλάθλους στα μάτια η μεμονωμένα άτομα πολύ ώρα. Αυτό τους εξαγριώνει, και θα δεχτείτε επίθεση. Σε περίπτωση που το πλήθος εξεγερθεί και μπουν μέσα από κάποιο γκόλ, δεν προσπαθούμε να τους σταματήσουμε τραβώντας τους από το χέρι η τα ρούχα γιατί θα σας χτυπήσουν, απλώνουμε τα χέρια μπροστά αν καταφέρουμε να τους σταματήσουμε. Εκεί πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί , ενωμένοι όλοι οι συνάδελφοι και όχι απομακρυσμένοι μεταξύ σας. Σκέψου ότι οι Αστυνομικοί διαθέτουν  μέσα ατομικής προστασίας, ενώ εσείς όχι, και είστε εκτεθειμένοι….

 

Εξευτελισμός από προϊστάμενο 2) Συμμετέχων: Δάσκαλε έχω απογοητευτεί από την δουλειά μου και θέλω να φύγω, εργάζομαι σε εταιρία και υπάρχουν πολλοί εξυπνάκηδες συνάδελφοι που το παίζουν αφεντικά, ο προϊστάμενος μας ελάχιστες φορές ενδιαφέρθηκε για να δει κάτω από ποιες συνθήκες εργαζόμαστε ο καθένας. Τις προάλλες έγινε συνάντηση μετά από αρκετούς μήνες, και άρχισε πάλι το κήρυγμα, πήρε το μέρος των άλλων και προσπάθησε να με μειώσει μπροστά στους άλλους κάνοντας παρατηρήσεις του τύπου είσαι 30 και.. η έχεις συνειδητοποιήσει που βρίσκεσαι; Με πρόσβαλε λες και το ευχαριστιόταν εκείνη την ώρα…

– Μίλησε λίγο πιο συγκεκριμένα, για ποιο λόγο στα είπε αυτά;

Συμμετέχων: Με δυο συναδέλφους δεν μιλάμε, έχουμε μαλώσει, έγινε ένα περιστατικό το οποίο αντιμετώπισα μόνη μου εκείνη την ημέρα, και την επόμενη το έμαθαν, αλλά όχι από μένα, τον προϊστάμενο τον  πείραξε που δεν μίλησα στον συνάδελφο, δεν τον ενημέρωσα η ίδια, και όχι που έκανα το καθήκον μου πέρα από τις αρμοδιότητές μου, και γι’ αυτό με απείλησε ότι θα περάσω πειθαρχικό, και δεν είπε τίποτα για εκείνη την δύσκολη στιγμή που πέρασα και τα κατάφερα άψογα μόνη μου. Και οι συνάδελφοι μου δεν με ενημερώνουν ποτέ, το ίδιο θα έκαναν κι αυτοί αν ήταν στην θέση μου.

Απάντηση: Ένας προϊστάμενος πρέπει να ακούει όλες τις απόψεις και να ενδιαφέρεται για όλους τους εργαζόμενους, έχει υποχρέωση να σας ελέγχει και να βρίσκεται μαζί σας συχνά για να βλέπει πως εργάζεστε ο καθένας. Αν κάτι δεν πάει καλά στους εργαζόμενους θα ψάξει να βρει τι συμβαίνει. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι με τους συναδέλφους σου δεν υπάρχει συνεργασία, επικοινωνία, και ο προϊστάμενος είναι απών, ενώ είναι υποχρεωμένος να μεσολαβήσει ώστε να λύσετε τις όποιες διαφορές σας, μίλησε για πειθαρχικό επειδή απλά δεν μιλάτε; Λυπάμαι που θα το πω αλλά δεν κάνει για προϊστάμενος, και δεν έχει ιδέα πως να συμπεριφέρεται στους εργαζόμενους. Πειθαρχικό περνάνε οι εργαζόμενοι για παραπτώματα που κάνουν πάνω στην δουλειά τους, η δεν έκαναν σωστά την δουλειά τους. Την στιγμή που έκανες την δουλειά σου και τα έβγαλες πέρα με τον καλύτερο τρόπο, δεν νομίζω να ενδιαφέρει το διοικητικό συμβούλιο για το αν μιλάς με τους συνάδελφους η όχι την στιγμή που δεν έγινε κάποιο επεισόδιο η καβγάς στον χώρο εργασίας. Αυτό που θα σου έλεγα είναι να μην παρατήσεις την δουλειά σου για ασήμαντη αφορμή, γιατί δεν αξίζεις να την χάσεις. Δεν πειράζει που δεν αναγνωρίζουν την αξία σου οι συνάδελφοι και ο προϊστάμενος σου, εσύ έκανες το καθήκον σου κι αυτό είναι που μετράει..

(Το περιστατικό αφορούσε πελάτη ο οποίος έχασε τις αισθήσεις του και η υπάλληλος εντελώς μόνη και χωρίς καμιά βοήθεια του παρείχε πρώτες βοήθειες και του έσωσε την ζωή, το ασθενοφόρο έκανε 35′ για να έρθει.. αν δεν τον βοηθούσε τότε, σήμερα αυτός ο άνθρωπος δεν θα ζούσε…)

 

ΜΠΛΙΑΜΠΤΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (SECURITY SPECIALIST)
  • MASTER OF SCIENCE DEGREE, (MSc) IN CRIMINAL JUSTICE EXECUTIVE MANAGEMENT
  • DOCTORATE DEGREE, (PhD)  IN ENVIRONMENTAL CRIMINOLOGY   
  • DOCTORATE DEGREE, (PhD) IN BEHAVIORAL CRIMINOLOGY