Ένα εξαιρετικό άρθρο από τον μοναδικό μέντορα και εξπέρτ στην Ασφάλεια κύριο Μπλιάμπτη Ευθύμιο, που μας περιγράφει την ψυχολογία της Ασφάλειας και τις παραμέτρους της, δίνοντας όπως πάντα την δική του ερμηνεία, μέσα από μέτρα ασφαλείας σε χώρους, δημόσιους και ιδιωτικούς. Τον ευχαριστούμε ακόμα μια φορά για το άρθρο και τις πολύτιμες γνώσεις του που μοιράζεται μαζί μας, αποκλειστικά από την Krav Maga Protection International
ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΕΞΕΩΝ
- Ψυχολογία = (Σύνθετη λέξη από το ψυχή + λόγος), η επιστήμη που ερευνά , μελετά και ερμηνεύει τα ψυχικά φαινόμενα του ανθρώπου
- Ασφάλεια = Σταθερότητα, σιγουριά, η έλλειψη κινδύνου.
- Παράμετρος = (Ουσιαστικό) καθένα από τα επί μέρους στοιχεία, τους συντελεστές, τους παράγοντες που προσδιορίζουν, επηρεάζουν ή διαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά ή τη συμπεριφορά .
Η ψυχολογία της ασφάλειας, εξετάζει πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται, αξιολογούν και αντιδρούν σε καταστάσεις που θεωρούν ή θα μπορούσαν να θεωρηθούν απειλητικές ή επικίνδυνες. Περιλαμβάνει την κατανόηση της ψυχολογικής προδιάθεσης ενός ατόμου, της αντίληψης κινδύνου, του τρόπου με τον οποίο η συμπεριφορά του επηρεάζεται από την ασφάλεια των γύρω του, και την ασφάλεια σε διάφορους τομείς, όπως τον χώρο εργασίας, την υγεία και την κοινωνία. Παρακάτω θα αναλύσω τις πιο σημαντικές παραμέτρους που οι περισσότεροι αγνοούν.
1η Βασική παράμετρος – Αντίληψη Κινδύνου:
Στην σημερινή εποχή είναι πιθανόν να ζούμε χωρίς να έχει παραστεί ανάγκη να αντιμετωπίσουμε την επίθεση ενός τσαντάκια, ενός βιαστή, ενός παιδεραστή, από το κοντινό μας περιβάλλον, από δάσκαλους, προπονητές, συγγενείς, φίλους, χωρίς να μας πηγαίνει το μυαλό για τέτοιες πιθανές ενέργειες, ακόμα να μην έχει παραστεί η ανάγκη να αντιμετωπίσουμε την πιθανή διάρρηξη του σπιτιού μας και την εισβολή αγνώστων μέσα σε αυτό, η ακόμη χειρότερα να κοιμόμαστε με την οικογένειά μας την ώρα της διάρρηξης. Ο Φόβος για μια πιθανή επίθεση κάθε φορά που αφήνουμε την άνεση του σπιτιού μας δεν μπορεί να θεωρηθεί ποιοτική διαβίωση, η ακόμα να υπάρχουν άτομα μέσα στο σπίτι μας, από την οικογένεια η άτομα που φέρνουμε από έξω και να κινδυνεύουμε από αυτούς, χωρίς να το γνωρίζουμε. Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουμε την ύπαρξη βιαστών , δολοφόνων, ατυχημάτων, ληστειών και κάθε λογής άλλων τρομακτικών γεγονότων που συμβαίνουν καθημερινά, είναι φυσιολογικό να μην θέλουμε να αισθανόμαστε αβοήθητοι. Μπορούμε να λάβουμε τα μέτρα μας και να αναλάβουμε την πρόληψη των κινδύνων για να είμαστε ασφαλείς. Αρκεί να γνωρίζουμε πως να διακρίνουμε τους κινδύνους και τις προθέσεις των γύρω μας. Μην περιμένουμε από κανέναν να μας προστατέψει αν δεν μπορούμε οι ίδιοι να προστατέψουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, σωματικά και ψυχικά, και αυτό το γράφω για να τονίσω την ανάγκη που έχει ο κάθε άνθρωπος για αναγνώριση, συντροφιά, επικοινωνία, και αγάπη, αλλά συνήθως οι περισσότεροι δεν κάνουν σωστή εκτίμηση του κινδύνου, με αποτέλεσμα στην πλειοψηφία να πέφτουν θύματα, να εξαπατώνται, να χειραγωγούνται, και να μπλέκουν. Κανείς δεν ενδιαφέρεται, κανείς δεν χαίρεται πραγματικά με την χαρά την δική σας, κανείς δεν ενδιαφέρεται για τα προβλήματα σας.. και το σημαντικότερο λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να λένε την φράση, δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ σε εμένα… δυστυχώς συμβαίνει στους περισσότερους, και το κακό είναι ότι οι ίδιοι προκαλούν την τύχη τους…
2η Παράμετρος : Επίδραση της Ασφάλειας στην Συμπεριφορά:
Η ψυχολογία της ασφάλειας διερευνά πώς τα συναισθήματα του άγχους και της ανησυχίας επηρεάζουν τη συμπεριφορά, την επικοινωνία και τη λήψη αποφάσεων.
Οι περισσότεροι από εμάς ζούμε κι εργαζόμαστε χωρίς να μας απασχολεί ιδιαίτερα η πιθανότητα να μας εξαπατήσουν, να μας επιτεθούν, να μας κλέψουν, βιάσουν, να πέσουμε θύματα πειρατείας, να μας χακάρουν το κινητό, τον υπολογιστή, να μας σταματήσουν στον δρόμο με το αυτοκίνητο για να μας ληστέψουν η ακόμα και να μας σκοτώσουν, δεν αναφέρομαι στις δολοφονίες από συμβόλαια θανάτου, τα στημένα τροχαία, αλλά στις παγίδες που σχεδιάζουν ορισμένες ομάδες ατόμων, τόσο στην χώρα μας όσο και στο εξωτερικό, ακινητοποιούν το όχημα, πετώντας πέτρες, σκάνε τα λάστιχα, η βάζουν δολώματα γυναίκες, μικρά παιδιά, πρόσφατα ανήλικοι έστηναν ενέδρες σε ταξιτζήδες και τους λήστευαν.… Καθημερινά λοιπόν συμπεριφερόμαστε στην δουλειά μας και στην ζωή μας με τέτοιο τρόπο που ελάχιστα συμβαδίζει με την ασφάλειά μας. Αυτό το σκηνικό αλλάζει αν πάρουμε το αεροπλάνο και μετακομίσουμε σε κάποιο άλλο μέρος του πλανήτη. Κάποια μέρη είναι ασφαλή , ενώ άλλα είναι γνωστά για τα υψηλά επίπεδα εγκληματικότητας τους. Παρόλο που το γνωρίζουμε αυτό, συνεχίζουμε να πηγαίνουμε διακοπές και συχνά μετακομίζουμε σε άλλες πόλεις η ακόμα και σε άλλα κράτη για να αναλάβουμε μια δουλειά. Κάποιοι άνθρωποι συνειδητοποιούν την εγκληματική δραστηριότητα με τον άσχημο τρόπο, όταν πλέον οι διακοπές τους έχουν καταστραφεί, επειδή τα πορτοφόλια τους έχουν κάνει φτερά. Και θα πρέπει να θεωρήσουμε αυτούς τους ανθρώπους τυχερούς, αφού το μόνο που χάνουν είναι κάποια χρήματα και το μόνο που υφίστανται είναι η μεγάλη ταλαιπωρία του να δηλώσουν την απώλεια των πιστωτικών τους καρτών, των ταξιδιωτικών τους επιταγών και εγγράφων, και οι αμέτρητες ώρες που θα ξοδέψουν στο αστυνομικό τμήμα συμπληρώνοντας χαρτιά για να καταγγείλουν το συμβάν. Υπάρχουν άπειροι τρόποι για να πέσει θύμα ένας άνθρωπος. Πιθανόν να μην μπορώ να αναλύσω όλους αυτούς τους τρόπους εδώ, τους οποίους διδάσκω σε σεμινάρια για θέματα ασφαλείας, μιας και το ανθρώπινο μυαλό σκαρφίζεται πάντα νέες μεθόδους για να εξαπατήσει, να εκμεταλλευτεί, και να επωφεληθεί έναντι εκείνων που δε βρίσκονται σε εγρήγορση η φαίνονται σωματικά ασθενέστεροι. Υπάρχουν φυσικά και οι τεχνικές αναγνώρισης ύποπτων συμπεριφορών, από κάποια σημάδια που όποιος τα γνωρίζει θα μπορεί να αντιμετωπίσει τους κινδύνους πολύ πιο εύκολα από κάποιους που δεν γνωρίζουν αυτά τα σημάδια. Παρόλα αυτά μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε τον κίνδυνο λαμβάνοντας προληπτικά μέτρα και χρησιμοποιώντας τον ισχυρότερο αμυντικό μηχανισμό μας που είναι η κοινή λογική και την διαίσθηση, στα σεμινάρια παρέχω την εκπαίδευση πως τα αναπτύσσουμε… Η πρώτη φάση της αυτοάμυνας είναι ο τρόπος σκέψης μας που κατ’ επέκταση επηρεάζει την συμπεριφορά μας. Είναι μια προσπάθεια που συνεχίζεται 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, 52 εβδομάδες τον χρόνο. Οι πιθανότητες να πέσουμε θύματα αυξάνουν μόλις χαλαρώσουμε και ρίξουμε τις άμυνες μας έστω και στιγμιαία.
3η παράμετρος: Η Ψυχολογία της Ασφάλειας στον Χώρο Εργασίας:
Ένας ασφαλής χώρος εργασίας, όπου οι εργαζόμενοι αισθάνονται άνετα να εκφράζουν τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους, μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη συνεργασία, ενθουσιασμό και υψηλότερα επίπεδα απόδοσης στη δουλειά. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι διαφορετική..
‘Έχουν συμβεί τόσο σε ιδιωτικές επιχειρήσεις όσο και σε δημόσιες υπηρεσίες επιθέσεις που κόστισαν την ζωή εργαζόμενων και εργοδοτών, παράδειγμα σε δημόσια υπηρεσία, σε εφορία που μπήκε με το τσεκούρι ένας ψυχασθενής και σκότωσε υπαλλήλους, τον ακινητοποίησε ο προϊστάμενος, σχετικό δημοσίευμα : https://www.ertnews.gr/perifereiakoi-stathmoi/kozani/kozani-foniki-epithesi-se-dou-anavlithike-i-diki-tou-drasti-me-to-tsekouri-zitise-na-dosei-panelladikes-martyries-sok-stin-ert-eixe-erthei-na-skotosei/
Σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, για οικονομικές διαφορές, πρώην εργαζόμενος μάζεψε άτομα και πήγαν μαχαίρωσαν τον ιδιοκτήτη ενός ταχυφαγείου επί βασιλίσσης Όλγας, στην Θεσσαλονίκη, για αντίποινα. Και τύχαινε να είναι πρωταθλητής πυγμαχίας το θύμα. Σχετικά δημοσιεύματα: https://www.tovima.gr/2020/02/22/society/thessaloniki-dianomeas-maxairose-to-afentiko-tou-sto-stithos/
Ακόμα ένα περιστατικό που μαχαίρωσε τον μάγειρα επειδή δεν του άρεσε το φαγητό σε εστιατόριο.
Σχετικό Δημοσίευμα: https://pride.gr/eidiseis/ellada/thessaloniki-profylakisteos-o-55chronos-pou-machairose-ton-mageira-epeidi-den-tou-arese-to-kontosouvli/
Ένας άλλος παράγοντας είναι η σωματική και ψυχική κούραση όταν εργαζόμαστε στην δουλειά πολλές ώρες και αισθανόμαστε εξαντλημένοι, τότε γίνονται τα περισσότερα λάθη. Όταν νιώθουμε κουρασμένοι, το πεδίο της προσοχής μας περιορίζεται, τείνουμε να μην προσέχουμε λεπτομέρειες και να μην παρατηρούμε τα στοιχεία του περιβάλλοντος. Αυτή είναι η στιγμή που μπορούν να μας συμβούν φοβερά πράγματα. Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι αστυνομικοί που σκοτώνονται η τραυματίζονται εν ώρα εργασίας είναι όταν πλησιάζει το τέλος της βάρδιας τους. Στις περισσότερες χώρες οι αστυνομικοί εργάζονται εξαντλητικά πολλές ώρες και όταν κουραστούν, συνήθως τείνουν να κάνουν λάθη, τα οποία συχνά έχουν ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό η ακόμα και την απώλεια της ίδιας τους της ζωής. Και πρόκειται για επαγγελματίες. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την πεποίθηση ότι δεν θα συμβεί σε μένα, κάθε πρωί σηκωνόμαστε και ετοιμαζόμαστε για την δουλειά, και το βράδυ πέφτουμε για ύπνο σχεδόν βέβαιοι ότι θα σηκωθούμε την επόμενη μέρα και θα επαναλάβουμε την ίδια ακριβώς ρουτίνα. Τείνουμε να θεωρούμε την ύπαρξή μας δεδομένη και το ίδιο πιστεύουμε και για την ασφάλειά μας. Πρόκειται για μια λανθασμένη αντίληψη. Οι άντρες γίνονται θύματα σχεδόν το ίδιο συχνά με τις γυναίκες, παρά το γεγονός ότι ο τύπος του εγκλήματος που υφίστανται μπορεί να διαφέρει. Επειδή η κοινωνία συνεχίζει να θεωρεί πως τα αρσενικά πρέπει να είναι πιο δυνατά, θαρραλέα και ριψοκίνδυνα, οι περισσότεροι άντρες τείνουν να αποφεύγουν την αναφορά κάποιου εγκλήματος σε βάρος τους, καθώς ντρέπονται να παραδεχτούν τις αδυναμίες τους στην αστυνομία. Στην πραγματικότητα με το να μην γίνεται καταγγελία του εγκλήματος, ενθαρρύνουμε τους κακοποιούς να συνεχίσουν το έργο τους. Είναι δίκαιο; Όχι! Πόσοι οδηγοί έχουν χάσει την ζωή τους σε ώρα εργασίας, και πόσοι έχουν πέσει θύματα ξυλοδαρμού; Σχετικά δημοσιεύματα:
https://www.protothema.gr/greece/article/7975/ta-prosopa-ths-tragodias/
4η Παράμετρος: Η ψυχολογία της Ασφάλειας στην Υγεία:
Η κατανόηση των ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν την υγεία και τη συμπεριφορά των ατόμων σε σχέση με την ασφάλεια (π.χ., εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας, συμμόρφωση με τις συστάσεις υγείας) είναι σημαντική.
Η Σχέση μεταξύ ψυχής και σώματος από τα πολύ παλιά χρόνια αποτελούσε ένα θέμα αντιπαράθεσης μεταξύ φυσιολόγων και φιλοσόφων. Ο Ιπποκράτης υπήρξε από τους πρώτους που υποστήριξαν την στενή σχέση ανάμεσα στο σώμα και στην ψυχή, αναφερόμενος στην θεωρία των χυμών του σώματος, η αναλογία των οποίων προσδιόριζε τον χαρακτήρα του ατόμου. Συγκεκριμένα διέκρινε τέσσερα είδη χυμών, α) το Αίμα, που ανταποκρινόταν στον αιματώδη και αισιόδοξο τύπο ανθρώπου, β) το φλέγμα που ανταποκρινόταν στον φλεγματικό τύπο ο οποίος χαρακτηριζόταν από ηρεμία και πραότητα, γ) την κίτρινη χολή που διέκρινε τον χολερικό δηλαδή τον ευέξαπτο, τον ανήσυχο η θυμώδη χαρακτήρα, και δ) την μαύρη χολή, που ανταποκρινόταν στον μελαγχολικό η καταθλιπτικό τύπο του ανθρώπου. Στα πλαίσια της Ιατρικής άσκησης ο Ιπποκράτης προωθούσε την έννοια της πρόληψης. Ισχυριζόταν ότι η διατήρηση της υγείας απαιτεί μια κατάσταση ισορροπίας ανάμεσα στο σώμα, το νου και το περιβάλλον, και αναγνώριζε ότι κάθε άνθρωπος διαθέτει αυτοθεραπευτικές ικανότητες που συμβάλλουν στην αποκατάσταση της υγείας του όταν αυτή διαταράσσεται. Υιοθετούσε μια εξατομικευμένη προσέγγιση του προβλήματος υγείας, καθώς θεωρούσε ότι ο οργανισμός κάθε αρρώστου αντιδρά στην νόσο διαφορετικά και επηρεάζεται σημαντικά από τον τρόπο ζωής του ατόμου διατροφή, ανάπαυση, γυμναστική. Τα κύρια σημεία της ιπποκράτειας φιλοσοφίας καλλιεργήθηκαν στην αρχαία κίνα στα πλαίσια ενός διαφορετικού πολιτιστικού περιβάλλοντος capra 1982. Οι κινέζοι πίστευαν ότι οι αρρώστιες εκδηλώνονται όταν η ισορροπία του ανθρώπινου οργανισμού διαταράσσεται λόγω των εποχιακών μεταβολών, του κακού διαιτολογίου, της έλλειψης άσκησης, καθώς και εξαιτίας συναισθηματικών διαταραχών και μη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στην οικογένεια και στην κοινωνία. Με άλλα λόγια, η αρρώστια οφειλόταν σε πολλούς παράγοντες που προκαλούσαν κατά περιόδους μια γενικότερη δυσαρμονία η ανισορροπία, ενώ παράλληλα αναγνωριζόταν η έμφυτη τάση του οργανισμού να επανέρχεται σε μια δυναμική κατάσταση ισορροπίας. Η Αρχαία κινέζικη ιατρική απέβλεπε κυρίως στην πρόληψη της ανισορροπίας. Ο Γιατρός αμειβόταν όσο ο πελάτης του ήταν υγιής και η πληρωμή σταματούσε μόλις αρρώσταινε. Η παρέμβασή του σε περίπτωση ασθένειας δεν απέβλεπε στην εξάλειψη των συμπτωμάτων, αλλά στην καταγραφή της συνολικής κατάστασης του νου και του σώματος σε σχέση με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του αρρώστου. Οι θεραπευτικές τεχνικές, όπως το μασάζ, ο βελονισμός, οι βεντούζες, οι πέτρες και τα βότανα, αποσκοπούσαν στην ενεργοποίηση του οργανισμού, έτσι ώστε να ακολουθήσει την έμφυτη τάση της επιστροφής του σε μια κατάσταση ισορροπίας. Η άποψη ότι υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της ψυχής και του σώματος εξαλείφτηκε τον 17ο αιώνα, καθώς θεωρήθηκε αντιεπιστημονική, ήταν η περίοδος που η ιατρική κέρδιζε την αναγνώριση με τα επιτεύγματα της. Σύμφωνα με τον Γάλλο φιλόσοφο Καρτέσιο, η ψυχή αποτελούσε μια ξεχωριστή οντότητα, παράλληλη με το σώμα, αλλά ανίκανη να επηρεάσει οργανικές λειτουργίες.
Αυτό φυσικά δεν ισχύει αφού και μόνο από την κακή ψυχολογική κατάσταση, όπως η πίεση το στρες, τα νεύρα, και η κατάθλιψη, είναι ικανά να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τον ανθρώπινο οργανισμό σε μια σειρά από διαταραχές και ψυχοπαθολογικά αίτια, όπως ένας κόμπος στον λαιμό, συσπάσεις των μυών, πονοκέφαλοι μέχρι και ημικρανίες, ταχυκαρδία, κόμπο στο στομάχι, ακόμα και την λειτουργία των ζωτικών οργάνων, μπορούν να επηρεάσουν μέχρι και την συμπεριφορά, την ομιλία, το βάδισμα, τις αντιδράσεις. Με λίγα λόγια ένα υγιές σώμα με κακή ψυχολογία καθιστά το άτομο ανίκανο, αδρανές, ενώ κάποιο άτομο με καλή ψυχολογία και όχι υγιές σώμα μπορεί να ανταπεξέλθει.
5η παράμετρος: Η ψυχολογία της Ασφάλειας στην Κοινωνία:
Η κατανόηση της ψυχολογίας της ασφάλειας σε μια κοινωνία βοηθά στην αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων, στην πρόληψη περιστατικών και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Όταν λέμε την λέξη κοινωνία αναφερόμαστε σε ομάδες που ζουν σε ένα περιβάλλον, για παράδειγμα σε ζωικό βασίλειο στην Αφρική τα λιοντάρια, οι ζέβρες και κάθε είδος ζουν και αλληλοεπιδρούν μέσα στην κοινωνία τους, δηλαδή μέσα στην ομάδα τους, στο περιβάλλον τους, παρομοίως με τους ανθρώπους και τις κοινωνίες τους, οι περισσότερες φυλές έχουν τον δικό τους τρόπο ζωής, τα ήθη και τα έθιμά τους, στον σημερινό πολιτισμό και την σημερινή κοινωνία υπάρχει εκτός από την φυσική και η ψηφιακή κοινωνία, τα γνωστά μέσα κοινωνικής δικτύωσης που εκτός από επαγγελματικούς και διαφημιστικούς σκοπούς, κρύβουν πολλούς κινδύνους που αν γνώριζαν οι χρήστες τι ακριβώς κρύβεται από πίσω, ελάχιστοι θα τα χρησιμοποιούσαν, όπως φωτογραφίες, βίντεο, συνομιλίες, καταγράφονται και μένουν στους servers, το πόσο εύκολο είναι να μπει κάποιος στον υπολογιστή η στο κινητό κάποιου και να τον κλέψει προσωπικά δεδομένα, και δεν αναφέρομαι σε αυτά που φαίνονται, αλλά και σε αυτά που καταγράφονται και παρακολουθούνται, όπως θερμικές κάμερες από δορυφόρους που μπορούν να καταγράψουν και μέσα από τοίχους, υπαίθριες κάμερες που καταγράφουν τα πάντα στους δρόμους, ειδικότερα με την ενσωμάτωση της τεχνικής νοημοσύνης σε όλες τις εφαρμογές όπου το λογισμικό μπορεί να αντιγράψει και να δημιουργήσει νέα δεδομένα, αυτό είναι αρκετά επικίνδυνο, και μπορεί να το χρησιμοποιήσουν για παγίδες. Εκτός από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχουν και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που είναι και το πιο επικίνδυνο μέρος όπου έχουν πρόσβαση όλοι. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους εγκληματίες δεν μπορούμε να τους δούμε γιατί μας παρουσιάζονται πίσω από ένα προφίλ, ενώ στα μέσα μαζικής μεταφοράς κυκλοφορούν αναμεσά μας. Κι εδώ οφείλω ως ειδικός σε θέματα ασφαλείας να γράψω ορισμένα μέτρα, γιατί σε λεωφορεία, μετρό, τραίνα έχουν συμβεί πειρατείες, κλοπές, δολοφονίες, βιασμοί, τρομοκρατικές επιθέσεις, ακόμα σε πλοία και αεροπλάνα, τα πιο επικίνδυνα μέσα είναι το λεωφορείο και το μετρό. Ειδικότερα με την κατάργηση του άρθρου 391 στον ποινικό κώδικα, για την αποφυγή πληρωμής εισιτήριου, οι περισσότεροι ταξιδεύουν ελεύθερα, αφού οι έλεγχοι γίνονται συνήθως πρωινές και μεσημβρινές ώρες αιχμής. Έτσι από Νομικό Έγκλημα αυτό το αδίκημα, μετατράπηκε σε πραγματικό έγκλημα, γιατί το να μην πληρώσεις Εισιτήριο έστω και χωρίς νόμο και ποινή, θεωρείται παράβαση, είναι μια συμπεριφορά αντίθετη σε κοινωνικούς κανόνες, είναι μια αντικοινωνική συμπεριφορά. Στα Λεωφορεία και το μετρό έχουν πρόσβαση από αθώους πολίτες μέχρι σεσημασμένους και κατά συρροή εγκληματίες, το πως τους αναγνωρίζουμε, και τι πρέπει να κάνουμε, τα διδάσκω σε σεμινάρια, όπως είχα γράψει και σε κάποιο άλλο άρθρο μου, αυτοί που ανήκουν σε συμμορίες και οργανώσεις κινδυνεύουν από τους δικούς τους και οι κατά συρροή δολοφόνοι από τα λάθη τους.
Αν χρησιμοποιείτε τα μέσα κοινωνικής μεταφοράς όταν έχει σκοτεινιάσει, προσπαθείτε να στέκεστε σε πολυσύχναστα, καλοφωτισμένα σημεία. Αποφύγετε τα απομονωμένα και απόκεντρα μέρη. Βεβαιωθείτε ότι στέκεστε μακριά από το κράσπεδο μέχρι να έρθει το λεωφορείο. Όσο περιμένετε σταθείτε σε σημείο που σας παρέχει όσο το δυνατόν καλύτερη οπτική του χώρου γύρω σας. Αν κάποιος σας ενοχλήσει προσπαθήστε να τον αποφύγετε, αν έχει κόσμο εκεί κοντά κάντε σκηνή. Φωνάξτε δυνατά έτσι ώστε οι άνθρωποι που βρίσκονται κοντά να συνειδητοποιήσουν ότι έχετε πρόβλημα, συνήθως οι περισσότεροι δεν θέλουν να μπλέξουν, και δεν βοηθούν, είναι απλοί παρατηρητές, οπότε σε περίπτωση που είστε ολομόναχοι και σας ενοχλούν, θα έχετε έτοιμο πρόχειρο ένα SMS στο κινητό σας, όπου θα το στείλετε σε κάποιον γνωστό σας η στο 100 για την Ελλάδα, και θα γράφει που βρίσκεστε, ότι κινδυνεύετε άμεσα, βοηθήστε με. Και θα έχετε ενεργοποιημένη την επιλογή στο κινητό σας, εύρεση συσκευής. Προσπαθήστε να είστε διακριτικοί στην αποστολή μηνύματος για βοήθεια, να φαίνεστε ψύχραιμοι, ώστε να μην το πάρει χαμπάρι αυτός η αυτοί, που σας παρενοχλεί, πάντα κρατάμε αποστάσεις, και δεν τους κοιτάμε ποτέ στα μάτια, αλλά κοιτάμε αόριστα βλέποντας από τις 180 μοίρες οπτικό πεδίο, τα χέρια τους, και την στάση του σώματος.
Μείνετε σε εγρήγορση και να είστε προσεκτικοί, ώστε, αν χρειαστεί αργότερα, να είστε σε θέση να θυμηθείτε τα χαρακτηριστικά των ατόμων γύρω σας. Μέσα στο λεωφορείο, και ειδικότερα σε συνωστισμό, κρατάτε την τσάντα σας μπροστά, πορτοφόλια, και άλλα σημαντικά αντικείμενα στις εσωτερικές τσέπες του σακακιού, στο ύψος του θώρακα, σε περίπτωση που η τσάντα σας κλαπεί, δεν θα έχετε χάσει το πορτοφόλι και όσα σημαντικά έγγραφα μπορεί να περιέχει. Όταν μετακινήστε αργά την νύχτα η σε περιοχές που είναι γνωστές ως επικίνδυνες, προτιμήστε να πάρετε ταξί, αντί των μέσων μαζικής μεταφοράς. Να επιλέγετε το κάθισμα η να στέκεστε μπροστά στον οδηγό. Όταν κατεβαίνετε από το λεωφορείο, κοιτάξτε γύρω για να δείτε ποιος άλλος κατεβαίνει μαζί σας στην στάση. Αν κάποιος φαίνεται ύποπτος η δείχνει έντονο ενδιαφέρον για τις κινήσεις σας, και φαίνεται να σας ακολουθεί, κινηθείτε γρήγορα στην κοντινότερη καλοφωτισμένη περιοχή. Καλέστε για βοήθεια αν είναι απαραίτητο. Συνήθως οι περισσότερες γυναίκες έχουν την τάση να γίνονται συμπονετικές, καλό είναι να σταματήσουν αυτή την τάση γιατί θα τους κοστίσει..
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΣΥΡΡΟΗ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ ΒΙΑΣΤΗ
Ο Ted Bundy κατά συρροή δολοφόνος, ήταν ένας καλοβαλμένος και μορφωμένος άντρας που πάντα ποντάριζε στην συμπόνοια των ανυποψίαστων γυναικών. Περπατούσε με πατερίτσα η μπαστούνι και συχνά ζητούσε βοήθεια για να μπει μέσα στο αυτοκίνητο του η γενικά βοήθεια σχετικά με το όχημα, μέσα στο οποίο παρέσυρε κάθε θύμα του. Σχετικό δημοσίευμα:
https://www.youtube.com/watch?v=IgtUhiri5Hc
Δίνω αυτόν τον δολοφόνο για παράδειγμα ώστε να δείτε πως αυτό που βλέπουμε δεν είναι και αυτό που νομίζουμε ότι φαίνεται. Ποτέ μην σκέφτεστε με τα μάτια αλλά με το μυαλό σας….. είχε βιάσει μέχρι θανάτου και δολοφονήσει πάνω από 30 γυναίκες, από τις οποίες τα περισσότερα πτώματα βρέθηκαν με σπασμένα τα κρανία.
Στα Σεμινάρια που παρουσίαζα αυτά τα προφίλ με ρωτούσαν επίμονα συμμετέχοντες, κυρίως γυναίκες, πως ξεχωρίζουμε ότι είναι εγκληματίας, δεν του φαίνεται καθόλου, ήταν μορφωμένος, ευπαρουσίαστος… η απάντηση που έδωσα ήταν: δεν παίζει κανένα ρόλο η μόρφωση, και η κοινωνική θέση, η το επάγγελμα του, βιαστής μπορεί να είναι από ένα μικρό παιδί 10 ετών, μέχρι έναν ηλικιωμένο 80 ετών. Είχε αρκετά χαρακτηριστικά που έδειχναν ότι είναι γεννημένος εγκληματίας, όπως στην τεχνική της φυσιογνωμικής που φαίνονται κάποια χαρακτηριστικά στο πρόσωπο, στον γραφικό του χαρακτήρα, και στις αναλύσεις DNA, είχε το γονίδιο των δολοφόνων…
Τελειώνοντας το άρθρο να επισημάνω, ότι η ψυχολογία της ασφάλειας προσφέρει μια βαθύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, ιδιαίτερα σε σχέση με την αντίληψη του κινδύνου και τις συμπεριφορικές επιπτώσεις της ασφάλειας. Αναφέρεται στην ψυχική κατάσταση που νιώθει κάποιος ασφαλής και προστατευμένος, απαλλαγμένοι από το φόβο και το άγχος. Είναι μια θεμελιώδης ανθρώπινη ανάγκη που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε, παίρνουμε αποφάσεις και αλληλεπιδρούμε με τους άλλους. Σε ένα εργασιακό πλαίσιο, η ψυχολογία της ασφάλειας είναι μια κοινή πεποίθηση ότι είναι φυσιολογικό να μιλάτε, να εκφράζετε ιδέες, να κάνετε ερωτήσεις, ακόμη και να κάνετε λάθη χωρίς τον φόβο αρνητικών συνεπειών.
ΜΠΛΙΑΜΠΤΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (SECURITY SPECIALIST)
MASTER OF SCIENCE DEGREE, (Msc) IN CYBERCRIME AND NETWORK SECURITY
MASTER OF SCIENCE DEGREE, (MSc) IN CRIMINAL JUSTICE EXECUTIVE MANAGEMENT
DOCTORATE DEGREE, (PhD) IN ENVIRONMENTAL CRIMINOLOGY
DOCTORATE DEGREE, (PhD) IN BEHAVIORAL CRIMINOLOGY